Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkailand, Kari
dc.date.accessioned2016-10-04T11:18:30Z
dc.date.available2016-10-04T11:18:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412766
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er basert på brevmetoden og semistrukturert intervju, og gjennomført ved en satelittavdeling på egen arbeidsplass. Valg av tema og problemstilling er først og fremst tuftet på min undring over læreres læring og hvordan det kan legges til rette for denne fra skoleleders side, men også i kjensgjerningen om at stadig raskere endringer i samfunnet fører til store utfordringer i utdanningssystemet vårt. Det har vært interessant å fordype seg i oppgavens problemstilling: «Hvordan kan skoleledelsen motivere for og tilrettelegge for læreres læring?» Med utgangspunkt i blant annet Cato Wadels to ledelsesformer- pedagogisk og administrativ ledelse, og ulike perspektiver på pedagogisk utviklingsarbeid i en lærende organisasjon har jeg benyttet følgende forskningsspørsmål i forsøket på å belyse problemstillingen: 1. Hvordan legger skoleledelsen til rette for læreres læring? 2. Hvordan opplever lærerne egne læringsmuligheter? 3. Hvordan opplever lærerne faglig støtte fra sin leder? Jeg har valgt et kvalitativt forskningsdesign med hermeneutisk tilnærming hvor min forforståelse og min tolkning av deltakernes synspunkter er sentral. Gjennom analyse av innhentet empiri har jeg kommet fram til tre kjernekategorier som er sentrale – tid, motivasjon og relasjon. Funnene viser kort fortalt at både lærere og skoleleder opplever det utfordrende å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid i spenningsfeltet mellom pedagogisk og administrativ ledelsenb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectLærerenb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.titleLæreres læring : læreres læring i spenningsfeltet mellom pedagogisk og administrativ ledelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289nb_NO
dc.source.pagenumber77 snb_NO
dc.description.localcodeMPED-UTDLEDnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel