Mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen
Master thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Master i pedagogikk [233]
Abstract
Denne masteroppgaven handler om mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen.
Den teoretiske referanseramme bygger teoretikere som blant annet Gotvassli, Fullan, Bolan & Deal og Spurkeland. Disse teoretikerne er med på å underbygge mitt teoretiske ståsted om ledelse i barnehagen og mellommenneskelige relasjoner.
For å svare på problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ forskningsmetode som gir informasjon om informantenes synspunkter. Dette er en fenomenologisk tilnærming til feltet der jeg er opptatt av informantenes opplevelse av omverden og deres subjektive oppfatninger om personalledelse i barnehagen.
Min studie er med på å vise hvilken betydning mellommenneskelige relasjoner kan ha for personalledelse i barnehagen, sett fra styreres ledelsesnivå. Tidligere forskning viser resultater av at relasjoner er betydningsfullt innen ledelse, dette ønsket jeg å se nærere på. Via intervju med styrer fra barnehagen vises det at enkelte elementer er mer betydningsfulle enn andre innen ledelse, blant annet fremmes elementene kommunikasjon, samarbeid og humor.