Motivasjon, mestring, tilhørighet og opplevelse av sammenheng: En kvalitativ studie av unge voksne og deres opplevelse av motivasjon
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker unge voksnes fortellinger. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om unge voksnes egne fortellinger om påvirkningsfaktorer som motiverer dem. Det er da avgrenset til hva de forteller om mestring, tilhørighet, trygghet og opplevelse av sammenheng. Dette belyses gjennom følgende problemstilling og fire forskningsspørsmål:
Hva forteller unge voksne om påvirkningsfaktorer som motiverer dem til aktivitet?
* Hvilke opplevelser knyttet til mestring, forteller de unge voksne om?
* Hva forteller de unge voksne om betydningen av tilhørighet?
* Hva forteller de unge voksne om betydningen av trygghet?
* Hva forteller de unge voksne om opplevelse av sammenheng?
Oppgaven er skrevet innenfor et longitudinelt forskningsprosjekt, kalt UngSA – Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark. Databasen inneholder 74 informanter, og dataene hentes inn gjennom kvalitative forskningsintervju med indirekte tilnærming. Utvalget til denne studien består av fire informanter i aldersspennet 25-32 år. To av informantene har jeg selv intervjuet, og de to resterende er intervjuet av andre studenter eller forskere i UngSA.
Det teoretiske grunnlaget som er tatt i betraktning er Maslows behovshierarki, Antonovskys «sense of coherens», samt annen teori og forskning om tilhørighet, mestring og motivasjon. Analysen viser til informantene som uttrykker at en opplevelse av mestring, tilhørighet, trygghet og opplevelse av sammenheng har vært viktig for deres motivasjon. Samt at mangel på dette har vært en faktor til fraværende motivasjon. På bakgrunn av teori og forskning med hovedvekt på mestring, tilhørighet, trygghet og opplevelse av sammenheng drøftes funnene ytterligere. Det er de unge voksnes opplevelser knyttet til disse faktorene som undersøkes om har innvirkning på deres motivasjon. Drøftingen viser at de analyserte funnene anses å representere den presenterte teorien. Hovedpunktene som er drøftet.
Som svar på studiens problemstilling kan det på bakgrunn av min undersøkelse tyde på at de fire informantenes opplevelser av motivasjon er nært knyttet til følelse av mestring, sammenheng, tilhørighet og trygghet. En tilfredsstillelse av disse behovene kan føre til økt motivasjon hos de unge voksne.