• KOSTRA som et verktøy for balansert målstyring i norske kommuner 

      Hovdenak, Johanne; Rozeboom, Margrethe Solberg (Master thesis, 2016)
      Denne masteroppgaven tar for seg kommunal økonomistyring. Vi har sett på integrasjonen mellom det obligatoriske rapporteringssystemet KOSTRA og konseptet balansert målstyring. Gjennom problemstillingen og to forskningsspørsmål ...
    • Kraften av leken 

      Holmsen, Anja Solheim (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven tar for deg fenomenet skjermbruk, og hvordan det påvirker leken og den sosiale kompetansen. Fokuset blir å belyse miljøterapeutene sin opplevelse ved å basere oppgaven på spørsmålet: Hvordan opplever ...
    • Kreative forklær 

      Ottesen, Silje (Master thesis, 2024)
      Behovet for og fokuset på kreativitet i samfunnet har økt drastisk de siste årene, og er viktigere enn noen gang. I skolen ser man likevel tendenser til at kreativitet ikke preger undervisningspraksiser i tilstrekkelig ...
    • Kreative og utforskende tilnærminger i den første skriveopplæringen 

      Larsen, Karoline Netland; Solås, Rachel Sofie (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven er å få fram tre læreres erfaringer, begrunnelser og nye perspektiver rundt skriveopplæringen i førsteklasse. Gjennom kvalitative intervjuer av tre lærere ønsker vi å få svar på ...
    • Kreativitet i kroppsøving - fra et lærerperspektiv 

      Sveistrup, Elfi Knippen (Master thesis, 2022)
      Dette er en masteroppgave ved Universitetet i Sørøst – Norge. Kroppsøving har lenge vært et omdiskutert fag. Faget har vært preget av en sterk idrettsdiskurs, og mange har stilt spørsmål til fagets fremtid i skolen. En av ...
    • Kreativitet og ambivalens : en undersøkelse av variasjoner i vurdering og kjennetegn ved sprikvurderte tekster fra eksamen i norsk hovedmål 2015 

      Krogh, Liv Cathrine (Master thesis, 2016)
      Undersøkelsen av eksamen i norsk hovedmål 2015 er tredelt. For å finne svar på spørsmål om mulig sammenheng mellom sprikvurdering og oppgaveformuleringer, er både eksamensoppgavene med tilhørende eksamensveiledning og ...
    • Kreativitet, begrensninger og gruppedynamikk: Hvordan begrensninger og gruppedynamikk påvirker den kreative prosessen i innovasjonsgrupper 

      Stølen, Hanna Karoline; Saidshahagha, Asia (Master thesis, 2019)
      Med en økende globalisering, og økt fokus på forbedring av produktivitet og effektivitet for å opprettholde konkurransefortrinn, søker stadig flere bedrifter etter kreativitet og innovasjon (Zhu, G. Gardner, & Chen, 2018). ...
    • Kreativitet: Grunnlaget for å utruste elever for en fremtid i endring. 

      Åkerlund, Joel Evju (Master thesis, 2024)
      Dagens elever og studenter skal kunne løse utfordringene i forhold til fremtidens samfunnsproblemer knyttet til en bærekraftig utvikling sosialt, økonomisk, og natur/miljømessig. Har vi gitt dem det de trenger for å klare ...
    • Krig uten ordentlige våpen 

      Meyer-Kristiansen, Bente (Master thesis, 2021)
      Introduksjon: Covid-19 pandemien forandret arbeidshverdagen til helsepersonell over hele verden. Det var mangel på smittevernutstyr og intensivpersonell, lite kunnskap om viruset og store omveltninger på flere sykehus for ...
    • Kristelig Folkeparti og oljepolitikk 1979 - 1985 

      Madsen, Knut Fredrik (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven tar for seg temaet oljepolitikk og det politiske partiet Kristelig Folkeparti i tidsrommet 1979 – 1985. Hva og hvorfor Kristelig Folkeparti mente det de gjorde i fire spesifikke saker fra denne ...
    • Kriterier for leverandørutvelgelse : Hvilke kriterier anvender bedrifter med høyteknologiske produkter ved leverandørutvelgelse? 

      Tomren, Marianne Roheim; Larsen, Marius (Master thesis, 2015)
      Denne oppgaven har som formål å se på hvilke kriterier som er mest avgjørende ved valg av leverandører for et nytt produkt. Utredningen tar utgangspunkt i bedrifter i Kongsberg Teknologipark. Vi starter oppgaven med å ...
    • Kritisk Intelligens: Et studie om å fremme kritisk tenkning og digital dømmekraft med undervisning om og med kunstig intelligens 

      Holt, Christoffer Baardseth (Master thesis, 2024)
      I denne masteroppgaven har målet vært å undersøke jobbing med kritisk tenkning og digital dømmekraft i undervisning om og med kunstig intelligens. Jeg har da formidlet problemstillingen: Hvordan kan man bruke undervisning ...
    • Kritisk lesing av innholdsreklame på ungdomstrinnet 

      Larsen, Ole-Christian; Frydenberg, Julie Sande (Master thesis, 2020)
      Problemstillingen i denne masteroppgaven i norskdidaktikk er: Hvordan kan innholdsreklame være egnet for arbeid med kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen? Kritisk tilnærming til tekst er et av kjerneelementene i ...
    • Kritisk lesing av multiple tekster i klasserommet: en kvalitativ studie av hvordan Vg2-elever nærleser flere tekster etter Swärds lesemodell i norskfaget 

      Villafranca, Carmina (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan elever leser multiple tekster kritisk i norskfaget. Forskning på elevers forståelse av multiple tekster har i hovedsak omfattet fagene samfunnsfag og historie. Innenfor norskfaget ...
    • Kritisk lesning av skjønnlitteratur i klasserommet. En kjønnskritisk lesning av Tollak til Ingeborg av Tore Renberg 

      Løvås, Solveig Ingrid (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har som formål å vise hvordan lesing av skjønnlitteratur med kritisk teori kan styrke elevenes kritiske og selvstendige tenkning, og hjelpe dem med å utvikle en mer bevisst og reflektert holdning til ...
    • Kritisk literacy i norskfaget 

      Ormestad, Monica (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgava handler om hvordan lærere kan tilrettelegge undervisning som styrker ungdomsskoleelevers kompetanse i kritisk lesing. Kritisk tenking og refleksjon blir løfta fram som noe av det viktigste norske elever ...
    • Kritisk literacy i norskfaget. 

      Snopestad Fosby, Helene (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan kritisk literacy er framstilt i læreverk. Kritisk literacy er et aktuelt tema i gjeldende læreplan og i fagfornyelsen, og det er sentralt at elevene får opplæring i kritisk literacy ...
    • Kritisk tenking og bærekraftig utvikling 

      Rashid, Brigitte (Master thesis, 2023)
      Kritisk tenking blir viktigere og viktigere, selv i læreplanen tar den mer og mer plass. Det er derfor jeg har valg å skrive om kritisk tenking, så jeg får mer kunnskap om det og er bedre rustet til når jeg skal undervise ...
    • Kritisk tenkning i samfunnsfag 

      Bjørn, Martin Teddy (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven omhandler implementering av kritisk tenkning på ungdomstrinnet. I en kompleks verden med en enorm tilgang på informasjon blir man nødt til å ta valg. Kritisk tenkning har fått en sentral posisjon i skolens ...
    • Kropp og emosjoner i klasserommet 

      Gatby, Seline Rukke (Master thesis, 2023)
      Hvilken betydning kropp og emosjoner har i skolehverdagen for lærere har fått økende oppmerksomhet. Det mangler derimot forskning når det kommer til hvordan lærere tar i bruk kropp og emosjoner i møte med det relasjonelle ...