Kreativitet: Grunnlaget for å utruste elever for en fremtid i endring.
Master thesis
![Thumbnail](/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3135784/no.usn%3awiseflow%3a7084657%3a58538673.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3135784Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dagens elever og studenter skal kunne løse utfordringene i forhold til fremtidens samfunnsproblemer knyttet til en bærekraftig utvikling sosialt, økonomisk, og natur/miljømessig. Har vi gitt dem det de trenger for å klare dette?
Denne masteroppgaven utforsker hvordan lærere kan fremme kreativitet i læringssituasjoner, for å utruste elever for en fremtid i endring. Dette blir gjort gjennom teori, empiriske data (intervju og observasjon) og refleksjon av eget skapende arbeid. Det drøftes videre med ulike aspekter av kreativitetsfremming i utdanningen.
Oppgaven peker på utfordringer og muligheter knyttet til implementering av kreativitet i læringsituasjoner, samt viktigheten av lærerens egen kreativitet og forståelse av prosesser. Noe som også er sentralt er betydningen av å tilrettelegge for bevisst bruk av tid, tilpasning av vurdering og å tolerere usikkerhet. Konklusjonen vektlegger disse elementene som grunnlaget for å utruste elever med et fremtidsrettet mindset preget av kreative egenskaper. Students and scholars of today are expected to fix both the present issues of today, and the problems that will emerge in the future. Have we prepared them for the challenges they are going to face?
This master's thesis explores how teachers can promote creativity in learning situations to equip students for a changing future. This is achieved through theory, empirical data (interviews and observation), and reflection on my own creative process. Various aspects of promoting creativity in education are further discussed.
The thesis identifies challenges and opportunities associated with implementing creativity in learning situations, as well as the importance of the teacher's own creativity and understanding of processes. Also central is the significance of facilitating conscious use of time, adapting assessment, and tolerating uncertainty. The conclusion emphasizes these elements as the foundation for equipping students with a future-oriented mindset characterized by creative attributes.