Blar i 3 Masteroppgaver på tittel
Viser treff 4386-4405 av 4444
-
Å (ut)dannes som barnehagelærer i dialog med pedagogikkens begreper : en refleksjon og pedagogikkens mulighet som danningsfag i barnehagelærerutdanningen
(Master thesis, 2016)Tema for denne masteroppgaven dreier seg om pedagogikkfaget som sentralt om sammenbindende danningsfaget i barnehagelærerutdanningen, og barnehagelærerstudentens danning. Den er skrevet som en teoretisk oppgave, med en ... -
Å avslutte med en opptur: Klienters opplevelse av gevinst av psykoterapi etter installasjon av positiv sanserik opplevelse i avsluttende fase av en psykoterapitime
(Master thesis, 2021)Forskning på klienters egne opplevelser av psykoterapeutisk behandling og utfallet av den er et svært velkomment bidrag til feltet psykisk helse. Studien beskrevet i denne masteroppgaven er en krysskontekstuell kvalitativ ... -
Å bevare pasienten i våkenhet. Intensivsykepleiers opplevelser og erfaringer med lett-sederte og våkne respiratorpasienter
(Master thesis, 2021)Introduksjon: Det har vært en omfattende utvikling i sedasjonspraksis de siste tyve år, som også har medført endring i intensivsykepleien til pasientene. Utarbeidede retningslinjer anbefaler nå lett-sedasjon hos ... -
Å bidra med "noe annet": En kvalitativ studie om hvordan brukerspesialister opplever egen innflytelse i psykisk helse- og rusarbeid
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2024-05-15 -
Å bli hørt? Elever med utviklingshemming i videregående skole
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan elever med utviklingshemming opplever å bli hørt og inkludert i beslutningsprosesser om deres skolehverdag i videregående opplæring. Hovedtemaene i studien er elevmedvirkning, selvbestemmelse ... -
Å bygge bruer sammen: Hvordan kan meningsskaping i trepartssamtaler utvikles til former for praksisfellesskap mellom lærerutdannere?: En kvantitativ undersøkelse av faglærere og praksislæreres opplevelse av trepartssamtale som brubygger mellom to læringsarenaer i en grunnskolelærerutdanning
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen undersøker hvordan praksislærere og faglærere i profesjonsfaget i en grunnskolelærerutdanning opplever trepartssamtale som møteplass og arena for utvikling av former for praksisfellesskap ... -
Å designe er å koble sammen: En undersøkelse av egen designprosess sett fra et nymaterialistisk perspektiv
(Master thesis, 2016)Målet med denne undersøkelsen var å få en ny forståelse av designprosessen. På den måten ønsket jeg å hente ut noe som ville kunne hjelpe meg i min fremtidige rolle som underviser. Min undersøkelse har bestått i å utføre ... -
Å dra det indre ut: En kvalitativ studie av gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk. Formålet med oppgaven er få kunnskap om hvordan estetikk kan innvirke i unge gutters sårbare liv, og hvorvidt disse erfaringene ... -
Å etablere kontakt i instruksjonsvideoer: refleksjon over kontaktskapende strategier i egenproduserte instruksjonsvideoer
(Master thesis, 2013)Jeg har i min masteroppgave laget en videoserie bestående av fem instruksjonsvideoer som tilnærmer seg relevante kompetansemål knyttet til fotografering i programfaget medier og kommunikasjon. Instruksjonsvideoserien består ... -
Å finne mening i tilbedelsens rom: En sosialsemiotisk analyse av hellige rom i de abrahamittiske religionene
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Å finne mening i tilbedelsens rom» er en sosialsemiotisk analyse av hellige rom knyttet til de tre abrahamittiske religionene jødedom, kristendom og islam. I et lokalt og globalt perspektiv har religion en ... -
Å forstå ufrivillig skolefravær blant unge med angst: Perspektivene til de berørte.
(Master thesis, 2023)Tittel: Når angst møter ufrivillig skolefravær. - En kvalitativ studie av unge med angstproblematikk og deres møte med ufrivillig skolefravær. Begrunn for valg av tema: Gjennom min rolle som miljøterapeut for barn ... -
Å forstå «dei andre» Ein studie av skulen som arena for forsoningsarbeid
(Master thesis, 2016-01-18)Tema for oppgåva er «skulen som arena for forsoningsarbeid». Oppgåva er avgrensa til å omhandle ungdommar som har teke faget «Cultural and Spiritual Heritage of the Region» (CSHR), ved tre ungdomskular i den nord-austlege ... -
Å fremme kritisk bevissthet gjennom estetisk og multimodalt skapende arbeid i et transspråkingsperspektiv
(Master thesis, 2024)Innenfor kritisk literacy-feltet er transspråking og estetisk multimodalt skapende arbeid to lite utprøvde innganger. Kritisk literacy, kunnskap om flerspråklighet og multimodale skapende prosesser er stadig mer relevante ... -
Å fremme matematisk resonnering gjennom heltallsbrikketeori
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan bevisbasert undervisning kan fremme mellomtrinnselevers matematiske resonnering (MR), argumentasjon og bevis. Studien er basert på heltallsbrikketeori (HBT), en pedagogisk metode som ... -
Å få hjelp til å leve Kunnskapsutvikling om pasienttilfredshet i en psykiatrisk døgnseksjon basert på en intern evaluering
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Kvalitetssikring av helsetjenester gjennom å lytte til erfaringene til pasienter og pårørende, er et viktig anliggende. Dette gjelder også innen feltet psykisk helse og rus. Men litteraturen viser at det er gjort ... -
Å få til at alle lærere ble leselærere, det var et mål for oss : hvordan har skolene i en skolekrets arbeidet med å øke elevenes lesekompetanse, som innovasjon?
(Master thesis, 2013)Statssekretær Lisbet Rugtvedts talte ved et bibliotekseminar under litteraturfestivalen på Lillehammer, 28. mai 2008. Dette er et lite utdrag fra talen: ”Det er lavt læringstrykk i norske skoler. Det er lite systematisk ... -
Å gi omsorg i pandemiens tid
(Master thesis, 2023)Sykepleierne har spilt en viktig rolle i håndtering av COVID-19 pandemien, men det mangler fortsatt en del forskning om hva sykepleierne som jobbet på langtidsavdeling på norske sykehjem erfarte. Covid-19 pandemien har ... -
Å ha omsorg for fosterbarn. En kvalitativ studie av fosterforeldres erfaringer
(Master thesis, 2017-01-30)Fosterforeldrenes forståelse av egen rolle er tema i denne masteravhandlingen. Fem fosterforeldrepar får komme til orde med egne refleksjoner fra sin erfaring med å yte omsorg for fosterbarn. Formålet med studien er å ... -
Å ikke gå seg blind i egen tanke. En kvalitativ studie av systematisk veiledning av personale i barnehage
(Master thesis, 2014)Det er et økende fokus på kompetanseutvikling i barnehagesektoren (Kunnskapsdepartementet, 2007). I den sammenheng er det behov for langsiktige tiltak som kan bidra til å heve kompetansen i personalet (Schei & Kvistad, ... -
Å innovere i offentlig sektor med Lean StartUp : hvordan fungerer det?
(Master thesis, 2016)Det norske samfunnet står overfor flere store utfordringer. En av disse er økt befolkningsvekst og økt levealder, som blant annet setter press på helsevesenet. I stortingsmeldinger og andre utredninger anbefales det at ...