• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å dra det indre ut: En kvalitativ studie av gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk

Møller-Skau, Marie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2019MøllerSkau.pdf (2.324Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683055
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse [33]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med

estetikk. Formålet med oppgaven er få kunnskap om hvordan estetikk kan innvirke i

unge gutters sårbare liv, og hvorvidt disse erfaringene har betydning for en

skolekontekst. Dette belyses gjennom to forskningsspørsmål: Hva forteller guttene om

erfaringer med estetikk i sitt personlige liv? Hva forteller guttene om erfaringer med

estetiske læreprosesser i en skolekontekst?

Oppgaven er skrevet innenfor et internasjonalt innovasjonsprosjekt ved navn MaCEMarginalisation

and Co-Created Education. Prosjektet har tilknytning til et longitudinelt,

lokalt forskningsprosjekt, kalt UNGSA- Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i

Telemark. Begge prosjektene har databaser med kvalitative forskningsintervju av

henholdsvis 46 og 70 informanter. Dette utvalget består av seks gutter i utsatte

posisjoner, som befinner seg i aldersspennet mellom 17 og 21. To av guttene er

intervjuet av undertegnede og fire er intervjuet av forskere i UNGSA.

Studien tar utgangspunkt i en pragmatisk filosofi av Dewey, hvor erfaringer anerkjennes

som virkelig og sanne. Som metodologi har studien en kvalitativ, narrativ tilnærming

med vekt på informantens unike liv. Metoden som benyttes er et forskningsintervju

med indirekte tilnærming, og som analyseverktøy anvendes en narrativ analyse.

Analysen viser at guttenes erfaringer med estetikk kan ha betydning for en

skolekontekst. Dette innebærer at guttene berøres emosjonelt av estetikk i sine

personlige liv, og for fire av dem kan dette sees som medvirkende i deres engasjement

for estetiske læreprosesser i en skolekontekst. Hos de to mest sårbare guttene, med

mange negativer erfaringer fra skolen, er et slikt engasjement fraværende. Slik sett taler

det for at det er mulig å bygge bro mellom det personlige liv og en skolekontekst, men

at det finnes elementer som hemmer disse overgangene.

På bakgrunn av teori og forskning med hovedvekt på estetikk, skoleavbrudd,

skoleengasjement og tilnærmingen læringsliv, drøftes funnene ytterligere. Drøftingen

viser at funnene synes å være i tråd med den presenterte teorien.

ABSTRACT: This master thesis examines young boys in vulnerable positions and their experiences

with aesthetic. The aim is to gain knowledge on how aesthetic interacts in young boys`

vulnerable lives, and whether these experiences affect them in a school context. This is

examined through the following two research questions: What do the boys tell about

aesthetic experience in their personal life? What do the boys tell about their aesthetic

experiences in a school context?

The thesis is written within an international innovation project, named Marginalisation

and Co-Created Education. The project is connected to a local, longitudinal study, called

Youth, Completion and Dropout in Telemark. Both projects have databases with

qualitative research interviews of respectively 46 and 70 informants. My selection

consists of six boys at the age of 17 to 21. Two of them is interviewed by the author and

four of these boys is gathered from Youth, Completion and Dropout in Telemark.

The study is based on Dewey’s pragmatic philosophy, where experience is recognized as

real and true. As a methodology the study has a qualitative, narrative approach, which

focus on the unique life of each informant. The stories are gathered through an indirect

approach and the study uses a narrative analysis.

The analysis shows that the boys` aesthetic experience can affect them in a school

context. This means that the boys get emotional touch by aesthetic in their personal

life, and for four of these boys, this seems to contribute to their engagement in these

kinds of subjects at school. For two of the most vulnerable boys, who had too many

negative experiences with school, this engagement doesn´t exist. Therefor it seems to

be possible to make transitions between the personal life and a school context, but that

there are elements that might inhibit those transitions.

The findings from the analysis is discussed through theories and research with emphasis

on aesthetic, drop out, school engagement and the approach learning lives. The

discussion seems to correlate with the theory that has been represented.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit