Blar i Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse på tittel
Viser treff 1-20 av 35
-
"Akkurat samme som andre har det": En studie om tilhørighet og skoleavbrudd
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven undersøker betydningen av tilhørighet innenfor tre ulike arenaer; familie, fritid og skole. Formålet med undersøkelsen er å finne ut hva ungdom som har avbrutt videregående opplæring forteller om ... -
Barnehagen som lærende organisasjon – En kvalitativ undersøkelse om organisasjonsutvikling gjennom refleksjon
(Master thesis, 2017)Barnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2011) være en lærende organisasjon for å håndtere nye krav og utfordringer. En stadig utvikling av personalets kompetanse, trekkes frem som betydningsfull ... -
Den flerkulturelle skolen: Fire læreres syn
(Master thesis, 2015)Navnet på denne oppgaven er; Den flerkulturelle skolen- fire læreres syn. Det er en kvalitativ studie som omhandler den flerkulturelle skolens utfordringer og fordeler. Problemstillingen lyder som følger; ”Hvordan opplever ... -
Der kvinnene dominerer: En studie av kvinnelige rektorer i skolen
(Master thesis, 2015)Tema for denne oppgaven er kvinnelige ledere i skolen og deres beskrivelse av hvordan det er å være kvinnelig rektor i skolen. For disse kvinnene har det alltid vært naturlig å ta og få roller som innebærer ansvar. De har ... -
Digital danning i barnehagen: En studie av barnehagelæreres bevissthet om digitale medier i barnehagen
(Master thesis, 2019)Sammendrag Ifølge Rammeplan for barnehagen skal barn i norske barnehager få opplevelse og få kjennskap til digitalt arbeid i barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Hva tenker barnehagelærere selv om denne utviklingen? ... -
Drammensskolens handlingsplan: Et resultat av skoledebatten i norsk skolepolitikk?
(Master thesis, 2015)The purpose of this study is to investigate to what extent the action plan developed for schools in Drammen is affected by the quality debate in Norwegian education policy. The aim is to see if there are elements of ideology, ... -
Du passer ikke inn her. Lærere som mobber: en kvalitativ studie basert på ungdommers beskrivelser av mobbing i skolen
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker hvordan ungdommer beskriver lærere som mobber, og hvordan dette har påvirket gjennomføringen av skolegangen. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om hvordan mobbing på skolen foregår, og ... -
Evnerike barn i den norske barnehagen: En studie av hvordan barnehagestyrere oppfatter barnehagen sin rolle omkring evnerike barn
(Master thesis, 2016)Temaet for denne oppgaven har vært ”Evnerike barn i den norske barnehagen”. I oppgaven problematiseres den norske barnehagens relasjon til og arbeid med evnerike barn. Selv om norsk barnehage preges av prinsippet ... -
Formativ vurdering i faget norsk som andrespråk for voksne – fortsatt «Inside the black box»?
(Master thesis, 2017)Sammendrag Tittel: Formativ vurdering i faget norsk som andrespråk for voksne – fortsatt «Inside the black box»? Tittelen på denne mastergraden henspiller på artikkelen til Black Paul og Dylan Wiliam «Inside the black ... -
Gjennom prosedyre til levande dialog. Ein kvalitativt studie om utvikling av oppmerksamt nærvær i vegleiingssamtaler
(Master thesis, 2019)Vegleiingsfeltet er eit felt utan langvarige forskingstradisjonar, og i sær er det vanskeleg å finne forsking på det som skjer i vegleiingssamtalene (Bjerkholt, 2013; Bjørndal, 2008). Vegleiing famnar om like mange ... -
Grunnleggande ferdigheiter i kunst og handverk: Ein studie av lærar- og elevsyn på korleis tileigning av grunnleggande ferdigheiter i kunst og handverk kan fremje motivasjon og meistring i skulen
(Master thesis, 2014)Denne oppgåva belyser lærar- og elevsynet på korleis tileigning av dei grunnleggande ferdigheitene i kunst og handverk kan fremje motivasjon og meistring. Vidare tek avhandlinga føre seg korleis dei grunnleggande ferdigheitene ... -
Hvordan forstår og beskriver rektorer sin pedagogiske lederrolle?
(Master thesis, 2017)Bakgrunn og formål Tema for denne masteroppgaven er rektors forståelse og beskrivelse av sin pedagogiske lederrolle. Jeg ønsket med dette å konstruere kunnskap om hvilke områder knyttet til pedagogisk ledelse rektorer ... -
I NAV sine hender: En undersøkelse av perspektivene til unge som har behov for bistand
(Master thesis, 2014)Formålet med undersøkelsen har vært å bidra til innsikt i perspektivene og erfaringen til unge som har brutt med videregående opplæring og mottar bistand fra NAV. Målet er å få forståelse i opplevelsene de unge har med seg ... -
«Kanskje best å ikke si no’?»: En kvalitativ studie om arbeidsrelatert kritikk i skolen
(Master thesis, 2018)Denne mastergradsavhandlingen har fokus på hvordan arbeidsrelatert kritikk i skolen forklares og beskrives av to rektorer og to fagforeningsrepresentanter. «Arbeidsrelatert kritikk» i denne sammenhengen er forhold som ... -
Ledelse - et spørsmål om strategier? En studie av ledelse for kvalitetsutvikling i barnehagen
(Master thesis, 2014)Denne studien har til hensikt å undersøke faktorer ved ledelse som kan fremme kvalitetsutvikling i barnehagen. Problemstillingen er følgende: På hvilken måte kan ledelsen av barnehagen fremme kvalitetsutvikling? Det empiriske ... -
Ledelse av kunnskaping i barnehagens praksisfellesskap: en kvalitativ kasusstudie
(Master thesis, 2015)Ledelse og kunnskaping har fått økt oppmerksomhet i forskning og nasjonale styringsdokumenter i barnehagen de senere årene. Denne studien undersøker kjennetegn på ledelse av kunnskaping i barnehagens praksisfellesskap. Den ... -
Ledelse, utvikling og endring av praksis, med prosjektarbeid som metode. Et case-studie av en mellomstor bynær skoles toårige utviklingsorienterte prosjektarbeid
(Master thesis, 2014)Denne avhandlingen retter fokuset på hvordan en skole har arbeidet for å skape endring og utvikling i organisasjonen, men prosjektarbeid som metode. Det er særlig fokusert på hvordan prosjektet var organisert, skolens ... -
Læring uten verdi?: En kritisk diskursanalyse av læring i offentlig styringsdokument for barnehagen
(Master thesis, 2017)Læring har blitt gjenstand for økt oppmerksomhet i barnehagefeltet i løpet av de siste ti årene. For ett år siden kom Meld. St. 19 (2015-2016) Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen. Dette er et politisk ... -
Meningsskaping i veiledning: En studie med fokus på betydningen av meningsskaping i veiledning
(Master thesis, 2013)Dette forskningsprosjektet omhandler betydningen av meningsskaping i veiledning. Meningsskaping innebærer å skape mening i prosessene. Det innebærer prosesser med dialog, verdiavklaring og kritisk refleksjon. Dette ser ... -
Noe må endres hvis vi skal få barn til å fortelle. En kvalitativ studie av barnesamtaler i barneverntjenesten
(Master thesis, 2020)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på intervjuer med fem ansatte i barneverntjenesten. Hensikten har vært å belyse hvilke erfaringer kontaktpersoner i barneverntjenesten har, samt å få en større innsikt ...