Browsing Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse by Issue Date
Now showing items 1-20 of 35
-
Språkkartlegging i barnehagen - En intervjustudie av pedagogiske ledere
(Master thesis, 2013)I den senere tid har det pågått en debatt om kartlegging av barns språk i barnehagen. Debatten oppsto blant annet som et resultat av et betydelig fokus på kartlegging i sentrale politiske dokumenter, og fordi stortinget i ... -
Yrkesretting: et verktøy for dannelse? Fellesfag i yrkesfaglig videregående skole
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven belyser yrkesrettingens rolle i dagens yrkesfaglige videregående utdanningsprogram. Det er fokus på lærernes holdning til og operasjonalisering av begrepet yrkesretting. Avhandlingen ser på hvordan yrkesretting ... -
Meningsskaping i veiledning: En studie med fokus på betydningen av meningsskaping i veiledning
(Master thesis, 2013)Dette forskningsprosjektet omhandler betydningen av meningsskaping i veiledning. Meningsskaping innebærer å skape mening i prosessene. Det innebærer prosesser med dialog, verdiavklaring og kritisk refleksjon. Dette ser ... -
Rektor som ”brobygger” mellom ytre krav og indre behov i skolen. Rektors opplevelse og håndtering av kvalitetsutvikling i ”spenningsfeltet” mellom ytre krav og indre behov i skolen
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven retter søkelyset mot rektor og hans opplevelse og håndtering av kvalitetsutvikling mellom ytre krav fra myndigheter og samfunn og indre behov i skolen fra de han skal lede. Gjennom kvalitative forskningsintervju ... -
Profesjonell identitet: En studie av barnehagelæreres opplevelse av profesjonell identitet
(Master thesis, 2014)Undersøkelsens problemområde er profesjonsutøveres selvforståelse, og problemstillingen som danner rammen rundt undersøkelsen er barnehagelæreres opplevelse av egen profesjonell identitet. Undersøkelsen har en fenomenologisk ... -
Ledelse, utvikling og endring av praksis, med prosjektarbeid som metode. Et case-studie av en mellomstor bynær skoles toårige utviklingsorienterte prosjektarbeid
(Master thesis, 2014)Denne avhandlingen retter fokuset på hvordan en skole har arbeidet for å skape endring og utvikling i organisasjonen, men prosjektarbeid som metode. Det er særlig fokusert på hvordan prosjektet var organisert, skolens ... -
I NAV sine hender: En undersøkelse av perspektivene til unge som har behov for bistand
(Master thesis, 2014)Formålet med undersøkelsen har vært å bidra til innsikt i perspektivene og erfaringen til unge som har brutt med videregående opplæring og mottar bistand fra NAV. Målet er å få forståelse i opplevelsene de unge har med seg ... -
Å ikke gå seg blind i egen tanke. En kvalitativ studie av systematisk veiledning av personale i barnehage
(Master thesis, 2014)Det er et økende fokus på kompetanseutvikling i barnehagesektoren (Kunnskapsdepartementet, 2007). I den sammenheng er det behov for langsiktige tiltak som kan bidra til å heve kompetansen i personalet (Schei & Kvistad, ... -
Grunnleggande ferdigheiter i kunst og handverk: Ein studie av lærar- og elevsyn på korleis tileigning av grunnleggande ferdigheiter i kunst og handverk kan fremje motivasjon og meistring i skulen
(Master thesis, 2014)Denne oppgåva belyser lærar- og elevsynet på korleis tileigning av dei grunnleggande ferdigheitene i kunst og handverk kan fremje motivasjon og meistring. Vidare tek avhandlinga føre seg korleis dei grunnleggande ferdigheitene ... -
Ledelse - et spørsmål om strategier? En studie av ledelse for kvalitetsutvikling i barnehagen
(Master thesis, 2014)Denne studien har til hensikt å undersøke faktorer ved ledelse som kan fremme kvalitetsutvikling i barnehagen. Problemstillingen er følgende: På hvilken måte kan ledelsen av barnehagen fremme kvalitetsutvikling? Det empiriske ... -
Nyutdannede pedagogiske lederes medarbeiderledelse i barnehagen den første tiden i yrket: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2015)Dette er en masteravhandling i pedagogikk skrevet ved Høgskolen i Telemark avd. Notodden. Avhandlingen er et kvalitativt fenomenologisk studie som tar for seg nyutdannede pedagogiske ledere sin medarbeiderledelse i barnehagen. ... -
The flipped classroom: Om teknokulturell dannelse og omvendt undervisning i fremtidens klasserom
(Master thesis, 2015)Mange lærere ønsker å ta i bruk ulike undervisningsformer for å finne den som for elevene gir best læring. Med de senere års fokus på IKT i skolen, herunder bestemmelsen om at alle elever i den videregående skole skal ha ... -
Ledelse av kunnskaping i barnehagens praksisfellesskap: en kvalitativ kasusstudie
(Master thesis, 2015)Ledelse og kunnskaping har fått økt oppmerksomhet i forskning og nasjonale styringsdokumenter i barnehagen de senere årene. Denne studien undersøker kjennetegn på ledelse av kunnskaping i barnehagens praksisfellesskap. Den ... -
Drammensskolens handlingsplan: Et resultat av skoledebatten i norsk skolepolitikk?
(Master thesis, 2015)The purpose of this study is to investigate to what extent the action plan developed for schools in Drammen is affected by the quality debate in Norwegian education policy. The aim is to see if there are elements of ideology, ... -
Profesjonsetiske dilemmaer i rektorrollen: En kvalitativ studie av rektors håndtering av profesjonsetiske dilemmaer
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen omhandler profesjonsetiske dilemmaer i rektorrollen. Formålet med studien er å undersøke hvilke profesjonsetiske dilemmaer rektorer opplever, hvordan de håndterer disse dilemmaene, og hvordan ... -
Nyutdannet og leder: En kvalitativ studie av nyutdannede pedagogiske lederes medarbeiderledelse
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen omhandler nyutdannede pedagogiske ledere, og er en kvalitativ studie. Fokuset ligger på deres beskrivelse av sin rolle som leder for sine medarbeidere. Formålet med denne mastergradsavhandlingen ... -
Den flerkulturelle skolen: Fire læreres syn
(Master thesis, 2015)Navnet på denne oppgaven er; Den flerkulturelle skolen- fire læreres syn. Det er en kvalitativ studie som omhandler den flerkulturelle skolens utfordringer og fordeler. Problemstillingen lyder som følger; ”Hvordan opplever ... -
Pedagogisk ledelse i en lærende barnehage: En kvalitativ studie av hvordan barnehagestyrere legger til rette for faglig utvikling- og læring, med personalmøte som arena
(Master thesis, 2015)Med bakgrunn i den aktualitet ledelse og kompetanseutvikling har i nasjonale styringsdokumenter og i praksisfeltet, ønsker jeg med denne studien å undersøke hvordan styrere i barnehager tilrettelegger for faglig utvikling- ... -
Teachers' perception of their relationships with pupils: A study of teachers' personal views and experiences about the teacher-pupils relationship in terms of classroom management criteria
(Master thesis, 2015)In a multicultural country, and especially in schools where teachers meet different students, the role of teachers and their beliefs have important effects on children and their learning. A relationship based on trust ... -
Å bygge bruer sammen: Hvordan kan meningsskaping i trepartssamtaler utvikles til former for praksisfellesskap mellom lærerutdannere?: En kvantitativ undersøkelse av faglærere og praksislæreres opplevelse av trepartssamtale som brubygger mellom to læringsarenaer i en grunnskolelærerutdanning
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen undersøker hvordan praksislærere og faglærere i profesjonsfaget i en grunnskolelærerutdanning opplever trepartssamtale som møteplass og arena for utvikling av former for praksisfellesskap ...