Å komponere en fortelling
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004303Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne avhandlingen har jeg gjennom en artografisk tilnærming undersøkt hva selvstendig uttrykk kan være, hvordan utforske dette i skapende prosesser og hvordan legge til rette for dette i undervisning. Jeg startet med å gjøre meg egne erfaringer gjennom en utforskende tilnærming til eget uttrykk. Her har jeg utforsket kombinasjonen av grafikk og søm, der jeg har fått opplæring i ny teknikk innenfor grafikk, monotrykk. Både som kunstner og som lærer har jeg latt meg bli informert av egen og elevenes læringsprosess. Det er gjort intervju av lærere om hva de legger i begrepet og hvordan de legger til rette for at elevene skal kunne utforske og utvikle selvstendige uttrykk. Videre gjør jeg meg erfaringer gjennom observasjoner fra egen pedagogisk praksis, der elevene arbeider i en samproduksjon med å utvikle en mockumentarserie, og de skriver refleksjon over hva som bidrar til at de utforsker og utvikler eget uttrykk. Funnene i undersøkelsen diskuteres til slutt opp mot teoretisk tilfang.