Browsing 3 Masteroppgaver by Title
Now showing items 4380-4399 of 4444
-
Yngre ingeniørers bruk av smarttelefon i balanseringen mellom arbeidstid og fritid.
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Smarttelefonen har de senere årene fått en utvidet funksjon og rolle i folks liv og arbeidsliv. Dette studiet ser nærmere på hvordan yngre ingeniører opplever dagens bruk av smarttelefon i relasjon til balanseringen ... -
Youth perspectives on discrimination and racism in social media
(Master thesis, 2021)This research provides a critical analysis of racist and discriminatory discourse in Norwegian media. Findings show how contemporary structures in Norway is casual factor when explaining racial phenomenon in the society. ... -
Yrkesretting: et verktøy for dannelse? Fellesfag i yrkesfaglig videregående skole
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven belyser yrkesrettingens rolle i dagens yrkesfaglige videregående utdanningsprogram. Det er fokus på lærernes holdning til og operasjonalisering av begrepet yrkesretting. Avhandlingen ser på hvordan yrkesretting ... -
"Yte for å nyte" : en analyse av Aftenpostens fremstilling av Birkebeinerrittet mellom 2001 og 2011
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven undersøker Aftenpostens fremstilling av Birkebeinerrittet med utgangspunkt i publiserte artikler mellom 2001 og 2011. Studien bygger på sider Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse og viser hvordan ... -
Ytelsesindikatorer i høyere utdanning: En komparativ casestudie «Gitt et sett ytelsesindikatorer for høyere utdanning, hvilke dimensjoner for forbedring av kvalitet bør USN fokusere på?»
(Master thesis, 2022)Vi har valgt og ta for oss Universitetet i Sørøst-Norge hvor vi gjennomfører en konkurrentanalyse. For å gjennomføre dette bruker vi i hovedsak SWOT-modellen hvor vi ser på styrkene, svakhetene, mulighetene (fokusområder) ... -
Ytringsfrihet versus skjerming mot krenkelser
(Master thesis, 2022)Å danne elevene til aktive og kritisk tenkende medborgere, er en sentral del av skolens samfunnsfag, og dermed en vesentlig interesse i samfunnsdidaktikken. I denne prosessen er det en bred enighet om at diskusjon, ... -
Å (ut)dannes som barnehagelærer i dialog med pedagogikkens begreper : en refleksjon og pedagogikkens mulighet som danningsfag i barnehagelærerutdanningen
(Master thesis, 2016)Tema for denne masteroppgaven dreier seg om pedagogikkfaget som sentralt om sammenbindende danningsfaget i barnehagelærerutdanningen, og barnehagelærerstudentens danning. Den er skrevet som en teoretisk oppgave, med en ... -
Å avslutte med en opptur: Klienters opplevelse av gevinst av psykoterapi etter installasjon av positiv sanserik opplevelse i avsluttende fase av en psykoterapitime
(Master thesis, 2021)Forskning på klienters egne opplevelser av psykoterapeutisk behandling og utfallet av den er et svært velkomment bidrag til feltet psykisk helse. Studien beskrevet i denne masteroppgaven er en krysskontekstuell kvalitativ ... -
Å bevare pasienten i våkenhet. Intensivsykepleiers opplevelser og erfaringer med lett-sederte og våkne respiratorpasienter
(Master thesis, 2021)Introduksjon: Det har vært en omfattende utvikling i sedasjonspraksis de siste tyve år, som også har medført endring i intensivsykepleien til pasientene. Utarbeidede retningslinjer anbefaler nå lett-sedasjon hos ... -
Å bidra med "noe annet": En kvalitativ studie om hvordan brukerspesialister opplever egen innflytelse i psykisk helse- og rusarbeid
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2024-05-15 -
Å bli hørt? Elever med utviklingshemming i videregående skole
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan elever med utviklingshemming opplever å bli hørt og inkludert i beslutningsprosesser om deres skolehverdag i videregående opplæring. Hovedtemaene i studien er elevmedvirkning, selvbestemmelse ... -
Å bygge bruer sammen: Hvordan kan meningsskaping i trepartssamtaler utvikles til former for praksisfellesskap mellom lærerutdannere?: En kvantitativ undersøkelse av faglærere og praksislæreres opplevelse av trepartssamtale som brubygger mellom to læringsarenaer i en grunnskolelærerutdanning
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen undersøker hvordan praksislærere og faglærere i profesjonsfaget i en grunnskolelærerutdanning opplever trepartssamtale som møteplass og arena for utvikling av former for praksisfellesskap ... -
Å designe er å koble sammen: En undersøkelse av egen designprosess sett fra et nymaterialistisk perspektiv
(Master thesis, 2016)Målet med denne undersøkelsen var å få en ny forståelse av designprosessen. På den måten ønsket jeg å hente ut noe som ville kunne hjelpe meg i min fremtidige rolle som underviser. Min undersøkelse har bestått i å utføre ... -
Å dra det indre ut: En kvalitativ studie av gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk. Formålet med oppgaven er få kunnskap om hvordan estetikk kan innvirke i unge gutters sårbare liv, og hvorvidt disse erfaringene ... -
Å etablere kontakt i instruksjonsvideoer: refleksjon over kontaktskapende strategier i egenproduserte instruksjonsvideoer
(Master thesis, 2013)Jeg har i min masteroppgave laget en videoserie bestående av fem instruksjonsvideoer som tilnærmer seg relevante kompetansemål knyttet til fotografering i programfaget medier og kommunikasjon. Instruksjonsvideoserien består ... -
Å finne mening i tilbedelsens rom: En sosialsemiotisk analyse av hellige rom i de abrahamittiske religionene
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Å finne mening i tilbedelsens rom» er en sosialsemiotisk analyse av hellige rom knyttet til de tre abrahamittiske religionene jødedom, kristendom og islam. I et lokalt og globalt perspektiv har religion en ... -
Å forstå ufrivillig skolefravær blant unge med angst: Perspektivene til de berørte.
(Master thesis, 2023)Tittel: Når angst møter ufrivillig skolefravær. - En kvalitativ studie av unge med angstproblematikk og deres møte med ufrivillig skolefravær. Begrunn for valg av tema: Gjennom min rolle som miljøterapeut for barn ... -
Å forstå «dei andre» Ein studie av skulen som arena for forsoningsarbeid
(Master thesis, 2016-01-18)Tema for oppgåva er «skulen som arena for forsoningsarbeid». Oppgåva er avgrensa til å omhandle ungdommar som har teke faget «Cultural and Spiritual Heritage of the Region» (CSHR), ved tre ungdomskular i den nord-austlege ... -
Å fremme kritisk bevissthet gjennom estetisk og multimodalt skapende arbeid i et transspråkingsperspektiv
(Master thesis, 2024)Innenfor kritisk literacy-feltet er transspråking og estetisk multimodalt skapende arbeid to lite utprøvde innganger. Kritisk literacy, kunnskap om flerspråklighet og multimodale skapende prosesser er stadig mer relevante ... -
Å fremme matematisk resonnering gjennom heltallsbrikketeori
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan bevisbasert undervisning kan fremme mellomtrinnselevers matematiske resonnering (MR), argumentasjon og bevis. Studien er basert på heltallsbrikketeori (HBT), en pedagogisk metode som ...