Å forstå ufrivillig skolefravær blant unge med angst: Perspektivene til de berørte.
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Tittel:
Når angst møter ufrivillig skolefravær. - En kvalitativ studie av unge med angstproblematikk og deres møte med ufrivillig skolefravær.
Begrunn for valg av tema:
Gjennom min rolle som miljøterapeut for barn og unge innen psykisk helse, har jeg fått et inngående innblikk i den angstproblematikk og ufrivillige skolefravær som mange unge sliter med. Som lærer har jeg fått et nytt perspektiv på dette feltet, og min avhandling tar sikte på å beskrive informantenes erfaringer og historier om deres opplevelser av angst og ufrivillig skolefravær. Avhandlingen er skrevet under rammene til det longitudinelle forskningsprosjektet «Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark». Prosjektet har til hensikt å følge ungdom som er rekruttert fra videregående skole og NAV over en periode på 10 år, fra 2013 til 2023. Prosjektet har besluttet å fortsette i ytterligere 10 år.
Problemstilling:
Mastergradsavhandlingen har som formål å beskrive informantenes beskrivelser, opplevelser og erfaringer i forhold til angstproblematikk og skolefravær. Den sentrale problemstillingen som adresseres i avhandlingen er følgende: Hva kan vi lære av historier til unge med angstproblematikk om ufrivillig skolefravær?
Metode:
Denne studien har en kvalitativ tilnærming. Datainnsamlingen har fulgt samme metode for alle deltakerne i prosjektet, og består av ustrukturerte intervjuer og baserer seg på en indirekte tilnærming med etnografisk design. Intervjuene har blitt behandlet som deltakende observasjon i etterkant, og har tatt form av samtaler med ungdommene. Gjennom denne tilnærmingen har vi forsøkt å fange opp det som er viktigst for ungdommene i deres historier. Avhandlingen baserer seg på tre utvalgte intervjuer og tilhørende oppfølgingsintervjuer, som er utført av meg, i tillegg til en mengde datamateriale som har blitt samlet inn av andre forskere som har deltatt i ungSA-prosjektet.
Resultat:
Datamaterialet til denne mastergradsavhandlingen består av tidligere intervjuer utført av andre forskere i perioden 2013-2018, i tillegg til intervjuene som jeg selv utførte med informantene. Hensikten med avhandlingen er å beskrive informantenes historier og deres opplevelser knyttet til angstproblematikk og ufrivillig skolefravær. Funnen gir et komplekst bilde av informantenes beskrivelser og opplevelser av angstproblematikk og ufrivillig skolefravær. Informantene beskriver opplevelser i skolesammenheng som kan indikere at angsten har en fysisk manifestasjon. Faktorer som unngåelse av ubehagelige situasjoner, rollespill, konsentrasjonsvansker, søvnproblemer og lavt selvbilde fremkommer i funnene og kan indikere angstproblematikk. Mobbing, ekskludering, isolasjon, ensomhet, utfordrende klassemiljø og overgang fra barneskole til ungdomsskole og ungdomsskole til videregående skole er blant årsakene som informantene beskriver og som kan være årsaker til ufrivillig skolefravær. Avhandlingen diskuterer funnene i lys av teori og forskning og søker å forstå historiene som informantene har delt med forskeren. Title:
When anxiety meets involuntary school absence. - A qualitative study of youth with anxiety problems and their encounters with involuntary school absence.
Background for the choice of topic:
Through my role as an environmental therapist for children and youth in mental health, I have gained a deep insight into the anxiety problems and involuntary school absences that many young people struggle with. As a teacher, I have gained a new perspective on this field, and my thesis aims to describe the informants' experiences and stories about their experiences of anxiety and involuntary school absence. The thesis is written under the framework of the longitudinal research project "Youth, completion and school dropouts in Telemark". The project aims to follow young people recruited from high school and NAV over a period of 10 years, from 2013 to 2023. The project has decided to continue for another 10 years.
Issue:
The purpose of the master's thesis is to describe the informants' descriptions, experiences and experiences related to anxiety problems and school absence. The central issue addressed in the thesis is as follows: "What can we learn from the stories of young people with anxiety issues about involuntary school absences?"
Method:
This study has a qualitative approach. The data collection has followed the same method for all participants in the project, consisting of unstructured interviews and based on an indirect approach with ethnographic design. The interviews have been treated as participant observation afterwards and have taken the form of conversations with the youth. Through this approach, we have attempted to capture what is most important to young people in their stories. The thesis is based on three selected interviews and corresponding follow-up interviews, conducted by myself, in addition to a substantial amount of data material collected by other researchers who have participated in the ungSA-project.
Results:
The data material for this master's thesis consists of previous interviews conducted by other researchers in the period 2013-2018, in addition to the interviews I conducted with the informants. The purpose of the thesis is to describe the informants' stories and their experiences related to anxiety problems and involuntary school absence. The findings provide a complex picture of the informants' descriptions and experiences of anxiety problems and involuntary school absence. The informants describe experiences in a school context that may indicate that anxiety has a physical manifestation. Factors such as avoidance of uncomfortable situations, role-playing, concentration difficulties, sleep problems, and low self-esteem emerge in the findings and may indicate anxiety problems. Bullying, exclusion, isolation, loneliness, challenging classroom environments, and transitions from elementary school to middle school and middle school to high school are among the reasons that the informants describe and may be causes of involuntary school absence. The thesis discusses the findings in light of theory and research and seeks to understand the stories that the informants have shared with the researcher.