Kreative forklær
Abstract
Behovet for og fokuset på kreativitet i samfunnet har økt drastisk de siste årene, og er viktigere enn noen gang. I skolen ser man likevel tendenser til at kreativitet ikke preger undervisningspraksiser i tilstrekkelig grad. Denne masteroppgaven tar derfor sikte på å undersøke hvordan ulike grep bidrar til å fremme eller hemme kreativitet når lærer er bevisst i sine valg. Undersøkelsen er bygd opp som en casestudie, som fokuserer på det spesifikke fagområdet «produksjon av forklær» innen tekstil i kunst og håndverk, og som undersøkes både gjennom deltakende observasjon og et eget skapende arbeid bestående av to ulike tilnærminger. Studiens hovedvekt ligger på den deltakende observasjonen, hvor det undersøkes hvordan undervisningsopplegget påvirker 5.klasseelevenes kreativitet. Det eget skapende arbeidet supplerer forskningen gjennom å bidra til å gi meg innsikt i hvilke tanker og følelser to ulike tilnærminger kan gi. Gjennom undersøkelsene er det flere funn som utpeker seg. Blant disse er funn som at rammer kan virke både fremmende og hemmende. Rammer kan fremme kreativitet, men også hemme dersom de ubevisst innføres. Fri utforskning med en mengde materialer utpeker seg som en verdifull metode å fremme kreativitet, både i undervisningssituasjon og i skapende tilnærming. Andre funn virker å både hemme og fremme kreativiteten. Tid, utstyr og veiledning er sentrale faktorer i disse funnene, og viser at faktorene kan bidra til å hemme kreativiteten i stor grad uten riktig håndtering. I tillegg er en viktig forutsetning for å øke kreativitet å være åpen og engasjert og å tørre å la elevene få prøve seg frem. Å fokusere på alle delene av kreativiteten, både fagkompetanse, kreativitetsferdigheter, motivasjon og støttende sosialt miljø, er sentralt for å fremme kreativitet. The demand for and emphasis on creativity within society has dramatically grown in recent years, making it more essential than ever before. In schools, however, tendencies towards creativity not characterizing teaching practices to a sufficient extent can be observed. This master's thesis is therefore focused on exploring how different approaches can be applied to promote or hinder creativity in one teacher’s practice. The research uses case study as its main methodology, focusing on the production of aprons within the subject of textiles in arts and crafts. The research consists mainly of observation through participation as a method of investigation, with my own creative work supplementing the research by giving me insight into what thoughts and feelings the two approaches may produce. Through these investigations, there are several findings that stand out. Among these are findings such as constraints both promoting and hindering creativity if exclusionary constraints are introduced unconsciously. Exploration with a multitude of materials is a valuable method for promoting creativity, both with pupils and in my own creative work, though it may entail some challenges that potentially can inhibit creativity. Other findings also seem to both promote and inhibit creativity. Time, equipment, and guidance are central factors in these findings, and show that these factors can contribute to inhibiting creativity to a large extent, unless they’re handled appropriately. In addition, an important prerequisite for increasing creativity is being openminded and engaged in the pupils’ work, letting them explore and find solutions themselves. Focusing on all parts of the creativity, both domain-relevant skills, creativity-relevant skills, task motivation and environment absolutely essential for promoting creativity.