Browsing 3 Masteroppgaver by Title
Now showing items 2626-2645 of 4407
-
Læreres tanker om livsmestring i skolen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er læreres forståelse og tanker om det tverrfaglige temaet livsmestring. Formålet med studien er å få innsikt i hvordan lærere opplever arbeidet med tematikken, og hvilke tanker de har om temaet ... -
Læreres tilrettelegging for muntlig deltakelse i det engelske klasserommet
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan lærere i det engelske klasserommet tilrettelegger for elevenes muntlige deltakelse og interaksjon, samt deres begrunnelser for valgene de tar. Funnene i denne studien er basert på to ... -
Læreres tolkning og bruk av utforskende arbeid
(Master thesis, 2022)Med ny læreplan, LK20, implementert i norsk skole fra høsten 2020 har utforskende undervisning fått en enda mer fremtredende plass enn før. Den utforskende tilnærmingen til læring skal ha plass i alle fag, men kanskje i ... -
Lærernes erfaringer om tilrettelegging for elever med dysleksi. En kvalitativ studie av to grunnskolelæreres erfaring og dysleksk og tilrettelegging
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har målsettingen vært å undersøke grunnskolelærers erfaringer og tanker rundt hvordan de tilrettelegger undervisningen for elever med dysleksi. Videre skal jeg se på og reflektere rundt hvordan deres ... -
Lærernes møte med troll og enhjørninger - En kvalitativ studie av lærerens relasjonsarbeid i møte med elever på barneskolen
(Master thesis, 2023)Formålet med og tema i denne studien har vært å belyse forhold som er sentrale for å utvikle og vedlikeholde nære relasjoner i skolen. Vi har hatt et ønske om at studien skal bidra med nyttig og relevant forskning om et ... -
"Lærernes tanker om nivådeling" - En Kvalitativ Undersøkelse av Matematikklærernes oppfatninger om nivådelt undervisning
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt tanker og opplevelser matematikklærere har med organisatorisk differensiering i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Målet for studien er å få dypere innsikt og forståelse ... -
Lærernes tilbakemeldinger på muntlighet hos flerspråklige elever: En talerfokusert tilnærming
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kasusstudie som undersøker hvordan flerspråklige elever i to ulike velkomstklasser i grunnskolen, opplever norsklærernes tilbakemeldinger på muntlighet. Her undersøkes forholdet mellom språklige ... -
Lærerperspektiv på dybdelæring - En intervjustudie av læreres fortolkning og operasjonalisering av dybdelæring som begrep og fenomen i 2021 av
(Master thesis, 2021)Med fagfornyelsen er dybdelæring innført som overordnet fokus. Begrepet er definert på en måte som åpner for fortolkning, og det er foreligger ikke en omforent forståelse av hva dybdelæring er eller skal bli for elever og ... -
Lærerperspektiver på kompetanse til å handle miljøbevisst
(Master thesis, 2023)Læreplanen for naturfag beskriver hva bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema handler om. Et av de sentrale punktene er at elever skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger. Samtidig må beskrivelsene ... -
Lærerrollen i fagsamtaler: trening av muntlige ferdigheter i et dialogisk klasserom
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for denne oppgaven er å undersøke hvordan lærerrollen kan utøves på best mulig måte for at elevene skal kunne trene muntlige ferdigheter i en fagsamtale. For å svare på dette har vi valgt å ta utgangspunkt ... -
Lærerrollen i omvendt undervisning: Ungdomsskolelæreres erfaringer i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne mastergradsavhandlingen undersøker ungdomsskolelæreres erfaringer med omvendt undervisning i matematikk. Målet er å oppnå en dypere forståelse av hvordan lærere opplever sin rolle i planlegging og gjennomføring av ... -
Lærers opplevelse av å ha overgrepsutsatte elever
(Master thesis, 2022)Prosjektets formål er å se nærmere på hvordan lærere opplever det å arbeide med barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep; hvilke utfordringer lærere kan møte på i forbindelse med dette arbeidet, og hvilke muligheter ... -
Lærersamarbeid i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for denne studien er lærersamarbeid i begynneropplæringen. Vi har gjennom tre intervenerende fokusgruppeintervjuer fått innblikk i hvordan et lærerteam på en barneskole på Østlandet samarbeider om den ... -
Lærerspesialisten i profesjonsfaglig digital kompetanse
(Master thesis, 2023)Temaet for prosjektet er lærerspesialisten i profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Studien undersøker hvilke kjennetegn lærerspesialisten har i arbeidet med PfDK, hvilke arbeidsoppgaver som har vært sentrale, og ... -
Læring i praksisfellesskaper : kjernegruppemedlemmers læring av Appreciative Inquiry
(Master thesis, 2013)Jeg valgte å utføre kvalitative intervjuer av ti kjernegruppemedlemmer i tre skoler for å få en dypere forståelse for hva som påvirker deres læring av den verdiorienterte aksjonsforskningsmetodikken Appreciative Inuiry. ... -
"Læring med kroppen" i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2023)Denne studien har til hensikt å få auka kunnskapen om «læring med kroppen» i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingsfaget har som overordna mål å stimulere til livslang bevegelsesglede og til ein fysisk aktiv livsstil ut frå eigne ... -
Læring og danning gjennom lek - fra barnehage til skole
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet har en formell tilknytning til masteremnet begynneropplæring og omhandler opplæringstilbudet til barn ved barnehagens siste år og første år på skolen. Forskningen undersøker fenomenet lek i sammenheng ... -
Læring og kunnskapsoverføring i organisasjoner med mye taus kunnskap
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven er utført som en del av mastergradstudiet i industriell økonomi med sidetittel siviløkonom på Høgskolen i Sørøst-Norge. Arbeidet i studien er gjennomført med hjelp fra to av Husum Gruppen sine Sport 1 butikker ... -
Læring på tvers av organisasjoner i den industrielle verdikjeden : En empirisk studie av den lærende leverandørkjede tilknyttet Kongsbergindustrien
(Master thesis, 2013)Studien er kvantitativ og undersøkelsen ble utført ved hjelp av en elektronisk spørreundersøkelse. Etter avtale med blant annet Norwegian Centres of Expertise – Systems Engineering (NCE-SE) og Subsea Valley, i tillegg til ... -
Læring uten verdi?: En kritisk diskursanalyse av læring i offentlig styringsdokument for barnehagen
(Master thesis, 2017)Læring har blitt gjenstand for økt oppmerksomhet i barnehagefeltet i løpet av de siste ti årene. For ett år siden kom Meld. St. 19 (2015-2016) Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen. Dette er et politisk ...