Browsing USN Open Archive by Title
Now showing items 5294-5313 of 9792
-
Lærende organisasjoner : mellomledere og kunnskapsledelse
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2005-09)Stortingsmelding nr 30 (2003-2004) Kultur for læring skisserer i kapittel 3 "Skolen i en ny tid" en visjon om lærende organisasjoner. Den knyttes bl a til personalets kunnskapsutvikling, ledelsesfunksjonene ved skolene og ... -
Læreplan i endring - er det plass til sosiale medier?
(Master thesis, 2023)Sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle i skoleundervisningen, og fremtiden ser lovende ut for bruken av disse plattformene i klasserommet. Som forsker har du valgt å anvende aksjonsforskning for å konstruere et ... -
Læreplanutvikling i historisk perspektiv - med fokus på "hverdagsmatematikk" i dagliglivet
(Working paper, 2002-07)Artikkelen gir en oversikt over den historiske utviklingen av læreplaner i Norge, med fokus på disse to punktene. I denne oversikten blir det lagt særlig vekt på planene av 1939 og 1997. Planen av 1939 står på mange måter ... -
Lærer-elev-relasjonen og lærerens faglige tilbakemelding i norskfaget
(Master thesis, 2022)En rekke sentrale studier har i den senere tid illustrert hvor viktig lærer-elev-relasjonen er for læring og trivsel i skolen (Drugli, 2012). Samtidig er det ikke alltid opplagt hva dette kan innebære i praksis, særlig når ... -
Lærer-elev-relasjonen under hjemmeskole
(Master thesis, 2022)Hovedmålet med studien har vært å undersøke hvordan lærere ivaretok relasjonen med elevene da skolene stengte ned som følge av pandemien. Da skolen stengte, ble digital teknologi en essensiell del av skolehverdagen. Derfor ... -
Lærere i kombinasjonsstillinger - praksisnær teori og teorinær praksis?
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;36, Report, 2019)Høsten 2018 ble det innledet et forsøk med å opprette stillinger for lærere i kombinasjonsstillinger knyttet til grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). De som ble tilsatt, arbeider til daglig i ... -
Lærerens bruk av nettbrett i den tilpassede opplæringen
(Master thesis, 2021)Tema for denne masteravhandlingen er hvordan lærere benytter nettbrettet for å tilpasse opplæringen. Studien undersøker følgende problemstilling: Hvordan benytter et utvalg lærere på mellomtrinnet, som har fått implementert ... -
Lærerens didaktiske repertoar i høyere utdanning. Medikamentregning og testangst – resultater fra en pilotstudie av psykodramabasert studentoppfølging
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I sykepleierutdanningen er det krav om 100 prosent rett besvarelse på en test i medikamentregning. Medikamentregning er et lite område målt i studiepoeng, men siden håndtering av medikamenter er en delegert oppgave til ... -
Lærerens didaktiske valg i et teknologirikt læringsmiljø. En kasusstudie av selvregulert læring blant elever i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This case study focuses on if, and eventually how, teachers’ didactical choices in technology-dense learning environments can stimulate students’ ability to self-regulate, and if this can contribute to the learning outcomes ... -
Lærerens erfaring med bruk av nonverbal kommunikasjon for å skape relasjon.
(Master thesis, 2022)Problemstilling Formålet med denne forskningsoppgaven er å belyse hva lærers erfaring med sin påvirkning av relasjonen gjennom nonverbale kommunikasjon er. Forskningsoppgaven vil belyse den positive og negative relasjonen ... -
Lærerens navigering i det teknologirike klasserommet
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet har tatt for seg flere temaer, som tilpasset opplæring, teknologi, samt lærerens holdninger til teknologi og deres didaktiske bruk av den. Under tilpasset opplæring har målet først og fremst vært å belyse ... -
Lærerens relasjonsbygging til elever med alvorlige atferdsproblemer på barnetrinnet
(Master thesis, 2023)Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere kan arbeide for å etablere positive sosiale relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer på 1.-7. trinn. Studien ser nærmere på hva alvorlige atferdsproblemer er, ... -
Lærerens relasjonskompetanse i møte med sårbare barn
(Master thesis, 2022)En god relasjon mellom lærer og elev er av stor betydning for alle elever, men for de sårbare barna kan den også være avgjørende (Skrøvset, Mausethagen & Slettbakk, 2017, s. 14). Hensikten med dette forskningsarbeidet har ... -
Lærerens tilrettelegging for leselyst
(Master thesis, 2023)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av hvordan tre lærere på småtrinnet legger til rette for leselyst hos elever på et tidlig stadium i den andre leseopplæringen. Gjennom dybdeintervju og observasjon gir denne ... -
Læreres arbeid med tidlig lese- og skrivevansker : Hvordan arbeider lærere i 1.-4.klasse med elever med lese- og skrivevansker?
(Master thesis, 2019)Lese- og skrivevansker og tidlig innsats er aktuelle temaer i dagens samfunn og behovet for spesialpedagogisk hjelp øker. Selv om mange elever i dag ikke trenger spesialpedagogisk hjelp, er det noen som har behov for ... -
Læreres digitale kompetanse - En kvalitativ studie på læreres innstilling til egen digital kompetanse
(Master thesis, 2023)I denne avhandlingen har målsetningen vært å finne svar på hvilken innstilling lærere som underviser på ungdomstrinnet har til egen digital kompetanse. Digitaliseringen er stadig i utvikling og i forlengelse av dette er ... -
Læreres erfaring med tilrettelegging for dysleksielever: En kvalitativ undersøkelse om hvordan lærere på mellomtrinnet tilrettelegger undervisningen for elever med dysleksi, og hvordan de opplever sin egen kompetanse på feltet
(Master thesis, 2023)Etter å ha jobbet i skolen ved siden av lærerstudiet, ble jeg bevisst på omfanget av elever med dysleksi. Jeg ble derfor nysgjerrig på hvordan man kan tilrettelegge for denne elevgruppen, og hvilken kompetanse lærere ... -
Læreres håndtering av atferd i klasserommet
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke hvordan barneskolelærere møter og håndterer uro og forstyrrende atferd i klasserommet. Fokuset har vært rettet mot hvordan lærere mestrer utfordrende atferds ... -
Læreres læring : læreres læring i spenningsfeltet mellom pedagogisk og administrativ ledelse
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er basert på brevmetoden og semistrukturert intervju, og gjennomført ved en satelittavdeling på egen arbeidsplass. Valg av tema og problemstilling er først og fremst tuftet på min undring over læreres ... -
Læreres oppfatning og arbeid med kjerneelementet kritisk tilnærming til tekst
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har hatt som mål å svare på problemstillingen: Hvordan forstår og jobber lærere som underviser i den videregående skole begrepet kritisk lesing og kjerneelementet «kritisk tilnærming til tekst»? ...