Læreres digitale kompetanse - En kvalitativ studie på læreres innstilling til egen digital kompetanse
Abstract
I denne avhandlingen har målsetningen vært å finne svar på hvilken innstilling lærere som underviser på ungdomstrinnet har til egen digital kompetanse. Digitaliseringen er stadig i utvikling og i forlengelse av dette er det avgjørende at lærerne har den kompetansen som skal til for å utdanne fremtidens samfunnsborgere. Vi har i denne avhandlingen gjennomført en kvalitativ studie bestående av dybdeintervjuer med noen skalerte spørsmål, og utvalget har bestått av åtte respondenter. En litteraturstudie ble også gjennomført for å samle inn relevant teori og tidligere forskning. Vi har laget fire kategorier innenfor digital kompetanse ut ifra hva vi anser som relevante temaer. Disse er: Definisjon på digital kompetanse, Selvvurdering, Bruk i undervisning og Forbedring av digital kompetanse og ansvarsområder. I vårt analysearbeid har vi gjennomført en tematisk analyse og tatt utgangspunkt i disse fire kategoriene når vi har forsket på læreres innstilling til egen digital kompetanse.
Resultatene har vist oss at lærerne som deltok i denne studien har en positiv innstilling til egen digital kompetanse, men at det finnes utfordringer knyttet til opplæring og kursing i bruken av digitale læringsverktøy i skolen. Videre viser resultatene, ikke overraskende, at det blant lærerne oppleves at det er mangel på tid. Det finnes rammeverk og strategier som beskriver og fastsetter hvilken kompetanse lærerne skal inneha innenfor det digitale. IKT-pedagogiske teorier og tidligere forskning viser at det er store individuelle forskjeller ute i skolen når det kommer til nivået på digital kompetanse hos lærerne. Dette kom også frem av resultatene i vår studie.