Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorgersen, Glenn-Egil
dc.contributor.authorOlsen, Monika
dc.contributor.authorGrønboengen, Maria Andresen
dc.date.accessioned2023-07-11T16:41:35Z
dc.date.available2023-07-11T16:41:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794206:55206282
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077717
dc.description.abstractI denne avhandlingen har målsetningen vært å finne svar på hvilken innstilling lærere som underviser på ungdomstrinnet har til egen digital kompetanse. Digitaliseringen er stadig i utvikling og i forlengelse av dette er det avgjørende at lærerne har den kompetansen som skal til for å utdanne fremtidens samfunnsborgere. Vi har i denne avhandlingen gjennomført en kvalitativ studie bestående av dybdeintervjuer med noen skalerte spørsmål, og utvalget har bestått av åtte respondenter. En litteraturstudie ble også gjennomført for å samle inn relevant teori og tidligere forskning. Vi har laget fire kategorier innenfor digital kompetanse ut ifra hva vi anser som relevante temaer. Disse er: Definisjon på digital kompetanse, Selvvurdering, Bruk i undervisning og Forbedring av digital kompetanse og ansvarsområder. I vårt analysearbeid har vi gjennomført en tematisk analyse og tatt utgangspunkt i disse fire kategoriene når vi har forsket på læreres innstilling til egen digital kompetanse. Resultatene har vist oss at lærerne som deltok i denne studien har en positiv innstilling til egen digital kompetanse, men at det finnes utfordringer knyttet til opplæring og kursing i bruken av digitale læringsverktøy i skolen. Videre viser resultatene, ikke overraskende, at det blant lærerne oppleves at det er mangel på tid. Det finnes rammeverk og strategier som beskriver og fastsetter hvilken kompetanse lærerne skal inneha innenfor det digitale. IKT-pedagogiske teorier og tidligere forskning viser at det er store individuelle forskjeller ute i skolen når det kommer til nivået på digital kompetanse hos lærerne. Dette kom også frem av resultatene i vår studie.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLæreres digitale kompetanse - En kvalitativ studie på læreres innstilling til egen digital kompetanse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel