Læreplanutvikling i historisk perspektiv - med fokus på "hverdagsmatematikk" i dagliglivet
Working paper
Published version
View/ Open
Date
2002-07Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter [63]
Original version
Mosvold. R. Læreplanutvikling i historisk perspektiv - med fokus på "hverdagsmatematikk i dagliglivet". Notodden: Telemarksforsking Notodden, 2002Abstract
Artikkelen gir en oversikt over den historiske utviklingen av læreplaner i Norge, med fokus på disse to punktene. I denne oversikten blir det lagt særlig vekt på planene av 1939 og 1997. Planen av 1939 står på mange måter i en særstilling blant de norske læreplanene. Dette var den første planen som ble til på bakgrunn av omfattende forsking. L 97 er dagens plan i Norge, og den har derfor også en viktig stilling. Når det gjelder disse to planene går vi derfor ekstra nøye inn på forarbeidet og forskningen bak planene. Foruten å være et dokument som har et sterkt politisk moment, ble L 97 også utarbeidet på bakgrunn av internasjonal forskning, studier og utvikling av læreplaner i land som Storbritannia og USA. Vi ser derfor nærmere på Cockroft-rapporten og NCTM Standards, som var viktige under utarbeidelsen av planen for matematikk i L 97. Videre ser vi også på de siste planene for videregående opplæring, etter Reform 94.