dc.contributor.author | Mosvold, Reidar | |
dc.date.accessioned | 2013-04-25T10:52:54Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-20T06:31:11Z | |
dc.date.available | 2013-04-25T10:52:54Z | |
dc.date.available | 2017-04-20T06:31:11Z | |
dc.date.issued | 2002-07 | |
dc.identifier.citation | Mosvold. R. Læreplanutvikling i historisk perspektiv - med fokus på "hverdagsmatematikk i dagliglivet". Notodden: Telemarksforsking Notodden, 2002 | |
dc.identifier.isbn | 82-7463-088-2 | |
dc.identifier.issn | 0802-5363 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2439987 | |
dc.description.abstract | Artikkelen gir en oversikt over den historiske utviklingen av læreplaner i Norge, med fokus på disse to punktene. I denne oversikten blir det lagt særlig vekt på planene av 1939 og 1997. Planen av 1939 står på mange måter i en særstilling blant de norske læreplanene. Dette var den første planen som ble til på bakgrunn av omfattende forsking. L 97 er dagens plan i Norge, og den har derfor også en viktig stilling. Når det gjelder disse to planene går vi derfor ekstra nøye inn på forarbeidet og forskningen bak planene. Foruten å være et dokument som har et sterkt politisk moment, ble L 97 også utarbeidet på bakgrunn av internasjonal forskning, studier og utvikling av læreplaner i land som Storbritannia og USA. Vi ser derfor nærmere på Cockroft-rapporten og NCTM Standards, som var viktige under utarbeidelsen av planen for matematikk i L 97. Videre ser vi også på de siste planene for videregående opplæring, etter Reform 94. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Telemarksforsking Notodden | |
dc.subject | læreplaner | |
dc.subject | matematikk | |
dc.title | Læreplanutvikling i historisk perspektiv - med fokus på "hverdagsmatematikk" i dagliglivet | |
dc.type | Working paper | |
dc.description.version | Published version | |
dc.rights.holder | © Copyright Telemarksforsking-Notodden. All rights reserved | |
dc.subject.nsi | 281 | |