Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMosvold, Reidar
dc.date.accessioned2013-04-25T10:52:54Z
dc.date.accessioned2017-04-20T06:31:11Z
dc.date.available2013-04-25T10:52:54Z
dc.date.available2017-04-20T06:31:11Z
dc.date.issued2002-07
dc.identifier.citationMosvold. R. Læreplanutvikling i historisk perspektiv - med fokus på "hverdagsmatematikk i dagliglivet". Notodden: Telemarksforsking Notodden, 2002
dc.identifier.isbn82-7463-088-2
dc.identifier.issn0802-5363
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439987
dc.description.abstractArtikkelen gir en oversikt over den historiske utviklingen av læreplaner i Norge, med fokus på disse to punktene. I denne oversikten blir det lagt særlig vekt på planene av 1939 og 1997. Planen av 1939 står på mange måter i en særstilling blant de norske læreplanene. Dette var den første planen som ble til på bakgrunn av omfattende forsking. L 97 er dagens plan i Norge, og den har derfor også en viktig stilling. Når det gjelder disse to planene går vi derfor ekstra nøye inn på forarbeidet og forskningen bak planene. Foruten å være et dokument som har et sterkt politisk moment, ble L 97 også utarbeidet på bakgrunn av internasjonal forskning, studier og utvikling av læreplaner i land som Storbritannia og USA. Vi ser derfor nærmere på Cockroft-rapporten og NCTM Standards, som var viktige under utarbeidelsen av planen for matematikk i L 97. Videre ser vi også på de siste planene for videregående opplæring, etter Reform 94.
dc.language.isonob
dc.publisherTelemarksforsking Notodden
dc.subjectlæreplaner
dc.subjectmatematikk
dc.titleLæreplanutvikling i historisk perspektiv - med fokus på "hverdagsmatematikk" i dagliglivet
dc.typeWorking paper
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright Telemarksforsking-Notodden. All rights reserved
dc.subject.nsi281


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel