Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 5496-5515 av 10136
-
Læreres arbeid med tidlig lese- og skrivevansker : Hvordan arbeider lærere i 1.-4.klasse med elever med lese- og skrivevansker?
(Master thesis, 2019)Lese- og skrivevansker og tidlig innsats er aktuelle temaer i dagens samfunn og behovet for spesialpedagogisk hjelp øker. Selv om mange elever i dag ikke trenger spesialpedagogisk hjelp, er det noen som har behov for ... -
Læreres digitale kompetanse - En kvalitativ studie på læreres innstilling til egen digital kompetanse
(Master thesis, 2023)I denne avhandlingen har målsetningen vært å finne svar på hvilken innstilling lærere som underviser på ungdomstrinnet har til egen digital kompetanse. Digitaliseringen er stadig i utvikling og i forlengelse av dette er ... -
Læreres erfaring med tilrettelegging for dysleksielever: En kvalitativ undersøkelse om hvordan lærere på mellomtrinnet tilrettelegger undervisningen for elever med dysleksi, og hvordan de opplever sin egen kompetanse på feltet
(Master thesis, 2023)Etter å ha jobbet i skolen ved siden av lærerstudiet, ble jeg bevisst på omfanget av elever med dysleksi. Jeg ble derfor nysgjerrig på hvordan man kan tilrettelegge for denne elevgruppen, og hvilken kompetanse lærere ... -
Læreres håndtering av atferd i klasserommet
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke hvordan barneskolelærere møter og håndterer uro og forstyrrende atferd i klasserommet. Fokuset har vært rettet mot hvordan lærere mestrer utfordrende atferds ... -
Læreres læring : læreres læring i spenningsfeltet mellom pedagogisk og administrativ ledelse
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er basert på brevmetoden og semistrukturert intervju, og gjennomført ved en satelittavdeling på egen arbeidsplass. Valg av tema og problemstilling er først og fremst tuftet på min undring over læreres ... -
Læreres oppfatning og arbeid med kjerneelementet kritisk tilnærming til tekst
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har hatt som mål å svare på problemstillingen: Hvordan forstår og jobber lærere som underviser i den videregående skole begrepet kritisk lesing og kjerneelementet «kritisk tilnærming til tekst»? ... -
Læreres oppfatninger og bruk av utforskende arbeid i matematikk
(Master thesis, 2022)Den nye læreplanen, LK20, ble delvis innført i inneværende skoleår 2021/22, hvor utforsking er et sentralt begrep blant annet matematikkfaget. Et hovedmål ved studien er å kunne bidra med kunnskap om hvordan matematikklærere ... -
Læreres refleksjoner om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke refleksjoner har lærere om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet? Innføringen av mikrokontrollere i undervisningen kommer som et ... -
Læreres syn på elevers motivasjon knyttet til uteskole i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)Uteskoletematikken ble omkring midten av 90-tallet lite brukt (Braute & Bang, 1994, s. 135). Formålet med denne studien har vært å finne ut hvilket syn lærere i dagens samfunn har på bruk av uteskole i matematikk, og hvordan ... -
Læreres syn på matematisk modellering
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble det innført en ny læreplan, Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, LK20. Matematisk modellering er svært fremtredende i den nye læreplanen ved at begrepet er kommet inn som et eget kjerneelement og begrepet ... -
Læreres syn på tilbakemeldinger i matematikk: En overgangsfase fra mellomtrinnet til ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)I dette studie ønsker jeg å undersøke hvilke faktorer som spiller inn på lærerens formative tilbakemeldinger, for at tilbakemeldingene skal fremme læring og utvikling hos elevene. Tilbakemeldinger er et fenomen som er mye ... -
Læreres tanker om livsmestring i skolen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er læreres forståelse og tanker om det tverrfaglige temaet livsmestring. Formålet med studien er å få innsikt i hvordan lærere opplever arbeidet med tematikken, og hvilke tanker de har om temaet ... -
Læreres tolkning og bruk av utforskende arbeid
(Master thesis, 2022)Med ny læreplan, LK20, implementert i norsk skole fra høsten 2020 har utforskende undervisning fått en enda mer fremtredende plass enn før. Den utforskende tilnærmingen til læring skal ha plass i alle fag, men kanskje i ... -
LærerIKT - en lærerik erfaring?
(Research report, 2004-03-19)Telemarksforsking-Notodden og NKS Fjernundervisning har etter oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet evaluert etterutdanningsprosjektet Lærer- IKT. Oppdraget omfatter både en evaluering av LærerIKT som konsept ... -
Lærerlivskvalitet - erfarne læreres opplevelse av skolehverdagen
(Journal article, 2013)Denne artikkelen er basert på en kvalitativ studie blant erfarne lærere og handler om deres opplevelse av sin lærerlivskvalitet. Den gode lærerlivskvaliteten knyttes til det elevrettede arbeidet. Dette arbeidet gir lærerne ... -
Lærernes møte med troll og enhjørninger - En kvalitativ studie av lærerens relasjonsarbeid i møte med elever på barneskolen
(Master thesis, 2023)Formålet med og tema i denne studien har vært å belyse forhold som er sentrale for å utvikle og vedlikeholde nære relasjoner i skolen. Vi har hatt et ønske om at studien skal bidra med nyttig og relevant forskning om et ... -
"Lærernes tanker om nivådeling" - En Kvalitativ Undersøkelse av Matematikklærernes oppfatninger om nivådelt undervisning
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt tanker og opplevelser matematikklærere har med organisatorisk differensiering i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Målet for studien er å få dypere innsikt og forståelse ... -
Lærernes tilbakemeldinger på muntlighet hos flerspråklige elever: En talerfokusert tilnærming
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kasusstudie som undersøker hvordan flerspråklige elever i to ulike velkomstklasser i grunnskolen, opplever norsklærernes tilbakemeldinger på muntlighet. Her undersøkes forholdet mellom språklige ... -
Lærernettverk som basis for endringsarbeid
(Arbeidsnotater fra Høgskolen i Buskerud, Working paper, 2004-01)Våren 2000 arbeidet Høgskolen i Buskerud (HIBU) og Utdanningsavdelingen i Buskerud fylkeskommune (BFK) med å formalisere et samarbeid til gjensidig nytte. Samarbeidet ble formalisert gjennom en avtale 05.04.00. I denne ... -
Lærerperspektiv på dybdelæring - En intervjustudie av læreres fortolkning og operasjonalisering av dybdelæring som begrep og fenomen i 2021 av
(Master thesis, 2021)Med fagfornyelsen er dybdelæring innført som overordnet fokus. Begrepet er definert på en måte som åpner for fortolkning, og det er foreligger ikke en omforent forståelse av hva dybdelæring er eller skal bli for elever og ...