Browsing USN Open Archive by Title
Now showing items 5516-5535 of 10136
-
Lærerperspektiver på kompetanse til å handle miljøbevisst
(Master thesis, 2023)Læreplanen for naturfag beskriver hva bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema handler om. Et av de sentrale punktene er at elever skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger. Samtidig må beskrivelsene ... -
Lærerrollen i fagsamtaler: trening av muntlige ferdigheter i et dialogisk klasserom
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for denne oppgaven er å undersøke hvordan lærerrollen kan utøves på best mulig måte for at elevene skal kunne trene muntlige ferdigheter i en fagsamtale. For å svare på dette har vi valgt å ta utgangspunkt ... -
Lærerrollen i omvendt undervisning: Ungdomsskolelæreres erfaringer i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne mastergradsavhandlingen undersøker ungdomsskolelæreres erfaringer med omvendt undervisning i matematikk. Målet er å oppnå en dypere forståelse av hvordan lærere opplever sin rolle i planlegging og gjennomføring av ... -
Lærers opplevelse av å ha overgrepsutsatte elever
(Master thesis, 2022)Prosjektets formål er å se nærmere på hvordan lærere opplever det å arbeide med barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep; hvilke utfordringer lærere kan møte på i forbindelse med dette arbeidet, og hvilke muligheter ... -
Lærersamarbeid i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for denne studien er lærersamarbeid i begynneropplæringen. Vi har gjennom tre intervenerende fokusgruppeintervjuer fått innblikk i hvordan et lærerteam på en barneskole på Østlandet samarbeider om den ... -
Lærerspesialisten i profesjonsfaglig digital kompetanse
(Master thesis, 2023)Temaet for prosjektet er lærerspesialisten i profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Studien undersøker hvilke kjennetegn lærerspesialisten har i arbeidet med PfDK, hvilke arbeidsoppgaver som har vært sentrale, og ... -
Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen: Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;105, Report, 2022)Formålet med undersøkelsen var å kartlegge hvilke forventninger det første kullet i den femårige integrerte masterutdanningen for grunnskolelærere har til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Det empiriske grunnlaget ... -
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen undersøker vi fremtidige muligheter og utfordringer i femårige lærerutdanninger i kroppsøving og idrettsfag på masternivået, i lys av kvalitet og relevans for fagfeltet. I undersøkelsen ble det benyttet ... -
Læring i en flerspråklig skole :tospråklig opplæring på barnetrinnet - et eksempel på en organiseringsmodell
(HiT skrift, Research report, 2009-08-20)Rapporten gir en beskrivelse og en drøfting av hvordan Tøyen skole i Oslo organiserer opplæringen. Tøyen er en grunnskole der over 95 % av elevene har et annet morsmål enn norsk. Omtrent halvparten av skolens lærere er ... -
Læring i forskende partnerskap – det digitale hamskiftet i Larviksskolen. Pilot-/forprosjekt for videreføring 2018-2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;29, Report, 2019)I samarbeidet med USN (Universitetet i Sørøst-Norge) er det inngått en intensjonsavtale mellom Larvik kommune og USN. Avtalen beskriver to scenarier for oppstart på forskningsarbeidet mot skolene i Larvik. • Med ... -
Læring i praksisfellesskaper : kjernegruppemedlemmers læring av Appreciative Inquiry
(Master thesis, 2013)Jeg valgte å utføre kvalitative intervjuer av ti kjernegruppemedlemmer i tre skoler for å få en dypere forståelse for hva som påvirker deres læring av den verdiorienterte aksjonsforskningsmetodikken Appreciative Inuiry. ... -
"Læring med kroppen" i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2023)Denne studien har til hensikt å få auka kunnskapen om «læring med kroppen» i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingsfaget har som overordna mål å stimulere til livslang bevegelsesglede og til ein fysisk aktiv livsstil ut frå eigne ... -
Læring og danning gjennom lek - fra barnehage til skole
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet har en formell tilknytning til masteremnet begynneropplæring og omhandler opplæringstilbudet til barn ved barnehagens siste år og første år på skolen. Forskningen undersøker fenomenet lek i sammenheng ... -
Læring og kunnskapsoverføring i organisasjoner med mye taus kunnskap
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven er utført som en del av mastergradstudiet i industriell økonomi med sidetittel siviløkonom på Høgskolen i Sørøst-Norge. Arbeidet i studien er gjennomført med hjelp fra to av Husum Gruppen sine Sport 1 butikker ... -
Læring på tvers av organisasjoner i den industrielle verdikjeden : En empirisk studie av den lærende leverandørkjede tilknyttet Kongsbergindustrien
(Master thesis, 2013)Studien er kvantitativ og undersøkelsen ble utført ved hjelp av en elektronisk spørreundersøkelse. Etter avtale med blant annet Norwegian Centres of Expertise – Systems Engineering (NCE-SE) og Subsea Valley, i tillegg til ... -
Læring uten verdi?: En kritisk diskursanalyse av læring i offentlig styringsdokument for barnehagen
(Master thesis, 2017)Læring har blitt gjenstand for økt oppmerksomhet i barnehagefeltet i løpet av de siste ti årene. For ett år siden kom Meld. St. 19 (2015-2016) Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen. Dette er et politisk ... -
Læring, praksisfellesskap og frisklivstrening - En kvalitativ studie av gruppetreninger ved en frisklivssentral
(Master thesis, 2016-11-05)Formål: Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke noen deltageres opplevelse av læring i løpet av seks frisklivstreninger. En sentral hensikt har vært å undersøke hvilken betydning læring har i denne typen ... -
Læringsbrett i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien vil ta for seg temaet «læringsbrett i begynneropplæringen». Når barna begynner på skolen, har de med seg mange ulike erfaringer, kunnskaper og ferdigheter. Barna har forventninger om å lære å lese, skrive og ... -
Læringsfellesskap i personalet som ledd i utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon : fra ord til handling
(Master thesis, 2016)Tema og problemstilling Å være en lærende organisasjon er et begrep, eller snarere en tilstand som omhandler en organisasjons evne til å være tenkende. Jeg har med utgangspunkt i denne forståelsen valgt følgende tema for ... -
Læringsmiljø og gjennomføring i videregående skole : Kunnskapsbasert folkehelsearbeid for å redusere sosiale helseforskjeller
(Skriftserien fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold;15, Research report, 2015-09-21)Forskerne har fulgt sju videregående skoler i tre fylker gjennom ett skoleår for å kunne belyse følgende problemstilling: Hvordan kan andelen som fullfører og består videregående opplæring økes gjennom styrking av ...