Browsing USN Open Archive by Subject "Studiemarkedsføring"
Now showing items 1-20 of 23
-
Brand and spokesperson congruence in product advertising : How the level of congruence affects the consumers brand attitude and purchase intention, and how brand involvement moderates this relationship
(Master thesis, 2015)Marketers and advertisers are continuously trying to find new and better ways to reach and influence consumers. Brand and spokesperson personality congruence in product advertisements have been the focus of numerous studies. ... -
Conspicuous parental consumption : Antecedents of luxury brand preference for parents as consumers
(Master thesis, 2013)The market of luxury apparel for children has grown at a rapid pace over the last decade. Only ten years ago, the market was dominated by a few major actors, whereas today a continuously increasing number of fashion designers ... -
Dynamiske kapabiliteter : mot en felles fremtid
(Master thesis, 2013)Denne studien tar for seg tre omdiskuterte områder av teorien om dynamiske kapabiliteter. For det første vurderes konseptualiseringen av dynamiske kapabiliteter, og derunder også operasjonaliseringen av begrepet. Her blir ... -
Effects of market orientation on business performance : Environmental moderators, effectiveness and efficiency mediators and the role of firm capabilities
(Master thesis, 2012)Market orientation, centered at the very heart of marketing management literature, is argued to influence a firm’s performance, and this relationship has received considerable research attention. It is, however, argued ... -
Effekten av posisjoneringsstrategier på oppfattet merkekonsept
(Master thesis, 2012)I denne avhandlingen har vi studert velkjente temaer innenfor merkelitteraturen; merkeposisjonering og merkekonseptene. Dette er den første studien på norsk som bidrar til forståelsen av sammenhengen mellom disse to ... -
Effekter av markedsorientering og organisasjonskultur på bedriftens ytelse
(Master thesis, 2013)Funnene i denne avhandlingen støtter de direkte effektene av de to MO-støttende kulturtypene, markedskultur og entreprenørkultur, samt interaksjonen av disse. Det betyr at bedrifter som har en organisasjonskultur som ... -
Effekter av merkerelasjoner og merkekonsept på evaluering av uoverensstemmende merkeutvidelser
(Master thesis, 2008)Avhandlingen utleder seks kategorier av hypoteser, til sammen 30 delhypoteser, som besvarer forskningsspørsmålene. Ut fra validering av avhandlingens begreper må to dimensjoner av merkerelasjon forkastes i forhold til ... -
Effekter av prissetting av pakkeløsninger
(Master thesis, 2009)Temaet for denne studien er bundling (pakkekjøp) sett i et forbrukerperspektiv. Kort fortalt er bundling salg av to eller flere separate produkter og/eller tjenester i en felles pakke (Stremersch og Tellis, 2002). Nærmere ... -
Facebook Ergo Sum
(Master thesis, 2012)I avhandlingen har vi sett nærmere på forbrukeres relasjon til merker de har tatt et aktivt valg om å følge på Facebook, samt omstendighetene rundt hvorfor de følger merket. Vi har videre undersøkt hva som skjer med en ... -
Hvordan kan bedrifter oppnå høy produkt- og innovasjonsytelse i dynamiske markeder?
(Master thesis, 2013)Resultatene av studien viser at markedsorientering har en direkte positiv effekt på produkt‐ og innovasjonsytelsen. Det samme har produktutviklingskapabiliteter. Samtidig får ikke studien støtte for en positiv interaksjonseffekt ... -
Hvordan påvirker opportunisme kontraktuelle forretningsrelasjoner? : Et komparativt casestudie
(Master thesis, 2012)Vi observerer i mediebildet at det forekommer ulike former for overtramp mellom forretningsrelasjoner, men sliter med å finne forklaring på hvordan disse overtrampene påvirker relasjonen. Da dette er et komplekst, men ... -
INGREDIENSALLIANSER : En studie av ingrediensallianser som en strategi og deres spillover-effekt
(Master thesis, 2015)Bruken av merkeallianser har vist seg å være en viktig og nødvendig strategi for bedrifter i dagens forbrukermarked, da konkurransearenaen er preget av høye kostnader, stor risiko og betydelig kamp om forbrukerens ... -
Kjøpssannsynlighet ved netthandel : Kjøpssannsynligheten ved netthandel sett ut i fra merkets relevans, forbrukerens oppfattede risiko, og variasjonssøkende atferd
(Master thesis, 2013)Med et stadig fremvoksende marked over nett, der fremdeles mange ikke fullfører sine nettbaserte transaksjoner, var hovedfokuset i denne studien å se hvorvidt noen faktorer lettere kan legge til rette for kjøp over nett. ... -
Knowledge Sharing in Cooperation : Why is Added Value Important?
(Master thesis, 2015)In this thesis, we have used a literature review of extant literature to identify variables that affect knowledge sharing between companies in cooperation. We identified three possible antecedents of knowledge sharing that ... -
Markedsorientering og informasjonskvalitet : på veien til ytelse
(Master thesis, 2010)Studiens problemstilling bygget på hvorvidt markedsorientering kunne ha en positiv effekt på data/informasjonskvaliteten i en organisasjon, en relasjon som tidligere har vært relativt lite belyst i litteraturen, og også ... -
Merker i krise : Effektene av ansvar og kjennskap på forbrukernes holdning
(Master thesis, 2014)Denne avhandlingen fokuserer på merker i krise, sett fra et forbrukerperspektiv. Vi undersøker effekter av produktkrise på forbrukernes holdning til merke, produktkategori og substitutter, avhengig av merkets grad av ansvar ... -
Merker i krise : effekter av krisehåndtering
(Master thesis, 2010)Problemstillingene for denne studien er ”effektene av ulike grader av proaktiv håndtering på konsumentenes oppfattelse av krise og merke” og ”effektene av krisehåndtering kontra ingen håndtering på konsumentenes oppfattelse ... -
Påvirkning av personlighetstrekk på klageprosesser, og effekten av kausal prosess på hindsight bias
(Master thesis, 2010)Hindsight bias er et begrep som omhandler en persons evne til å føle på forhånd hva resultatet blir. Et begrep som ser på folks følelse av å vite at hendelses utfall ble som forventet. Grad av self monitoting forteller om ... -
Persuasion in the Emerging Field of 3-D Technology
(Master thesis, 2015)This study examines the role of 3-D product visualization logos in marketing. Differences between 2-D and 3-D product visualization logos were tested in the areas of affective and behavioral components of attitudes. This ... -
Servicekvalitet i banknæring : modererende effekt av kriterier ved valg av bank på forholdet mellom oppfattet servicekvalitet og totaltilfredshet
(Master thesis, 2010)High quality service is believed to has influence on customer overall satisfaction, and furthermore customer overall satisfaction will affect customer behavioral intentions directly. The objective of this study is to ...