• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og ledelse / siviløkonom
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og ledelse / siviløkonom
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Markedsorientering og informasjonskvalitet : på veien til ytelse

Storås, Vebjørn
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2010Storas.pdf (1.570Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/142127
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i økonomi og ledelse / siviløkonom [269]
Abstract
Studiens problemstilling bygget på hvorvidt markedsorientering kunne ha en positiv effekt på data/informasjonskvaliteten i en organisasjon, en relasjon som tidligere har vært relativt lite belyst i litteraturen, og også etterlyst (bl.a Kohli & Jaworski (1990) og Elg (2007)). Videre ble det undersøkt hvordan informasjonskvalitet kan ha en positiv effekt i informasjonsintensive markedsaktiviteter som analytisk CRM og markedsføringsinnovasjon, med videre positiv effekt i salgsvekst og lønnsomhet. Studien innebar 8 hypoteser hvorav 6 fikk støtte, og tok utgangspunkt i hotellbransjen i Norge der 123 hotell med hovedsaklig over 20 ansatte deltok. Funn i studien tyder på at høyere grad av markedsorientering kan ha en signifikant positiv rolle å spille for informasjonskvalitet, og også videre være en faktor for organisasjoner som benytter seg av informasjonsintensive markedsaktiviteter for å oppnå salgsvekst og lønnsomhet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit