Markedsorientering og informasjonskvalitet : på veien til ytelse
Abstract
Studiens problemstilling bygget på hvorvidt markedsorientering kunne ha en positiv effekt på data/informasjonskvaliteten i en organisasjon, en relasjon som tidligere har vært relativt lite belyst i litteraturen, og også etterlyst (bl.a Kohli & Jaworski (1990) og Elg (2007)). Videre ble det undersøkt hvordan informasjonskvalitet kan ha en positiv effekt i informasjonsintensive markedsaktiviteter som analytisk CRM og markedsføringsinnovasjon, med videre positiv effekt i salgsvekst og lønnsomhet. Studien innebar 8 hypoteser hvorav 6 fikk støtte, og tok utgangspunkt i hotellbransjen i Norge der 123 hotell med hovedsaklig over 20 ansatte deltok. Funn i studien tyder på at høyere grad av markedsorientering kan ha en signifikant positiv rolle å spille for informasjonskvalitet, og også videre være en faktor for organisasjoner som benytter seg av informasjonsintensive markedsaktiviteter for å oppnå salgsvekst og lønnsomhet.