Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 167-186 av 204
-
Rasisme finnes i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave som skal finne hvordan samfunnsfagslærere ved Dembra skoler forstår begrepet rasisme, og hvordan de jobber med temaet i klasserommet og generelt på skolen. Det har også blitt lagt vekt på hvordan ... -
Religion og ungdom. Norske tiendeklasseelevers forhold til religion
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven stiller spørsmål rundt hvordan norsk ungdom forholder seg til religion i dagens samfunn med et stort spekter av religiøst mangfold. Ungdom i dag blir sett på som pådrivere i digitale medier. I denne oppgaven ... -
Religiøst mangfold i læreplanene
(Master thesis, 2022)Samfunnet endrer seg raskt og blir stadig mer mangfoldig. I skolen er det et mål om at det elevene lærer skal være relevant og framtidsrettet. Læreplanene blir derfor endret iblant, slik at det kan holde følge med samfunnet. ... -
Representasjonsfokusert undervisning: En studie om elevenes læring om fordøyelsessystemet i naturfag
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan representasjonsfokusert undervisning kan støtte elevers forståelse av fordøyelsessystemet. Problemstillingen som skal belyses i denne studien er: Hvordan kan man ... -
Samtaler i lærebokoppgaver
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker to lærebøker for ungdomstrinnet i norsk. Jeg har gjort en dokumentanalyse av Norsk 8 og Fabel 8, hvor jeg ser på muntlige oppgaver og hvordan de legger opp til samtale. I tillegg har jeg ... -
Sauda som læringsressurs i undervisning om lokal industrihistorie - En kvalitativ studie av tre læreres syn på lokal industrihistorie i undervisning og et nylagt undervisningsopplegg om Sauda industrihistorie
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for mitt prosjektarbeid var lærernes bruk av lokalhistorie i undervisning, og hvordan et nyutviklet undervisningsopplegg om Sauda industrihistorie med vekt på klasseskille kan påvirke lærernes bruk og elevers ... -
«Skikkelig matematikk» En kvalitativ undersøkelse om bruken av utforskende matematikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien på utforskende matematikk forsøkes det å belyse problemstillingen «Hvordan kan utforskende matematikk brukes i undervisning?». Realfagsstrategien var et prosjekt som foregikk årene 2015 – 2019. ... -
Skolehagens fremtid som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Bærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, både i samfunnet generelt og i utdanning. LK20 sin fagfornyelse innebærer at bærekraftig utvikling skal trekkes inn i fag og fokuseres på som et sentralt tverrfaglig ... -
Skoleprestasjoner og psykiske vansker blant barn på skolen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har utforsket hvordan det norske skolesystemet møter utfordringene og mulighetene som presenteres av elever med innvandrerbakgrunn, med et spesielt søkelys på jenter. Gjennom en grundig analyse av intervjuer ... -
Sport Education sin betydning for dybdelæring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Gjennom vår masterstudie i grunnskolelærerutdanning, fikk vi presentert Sport Education som en pedagogisk undervisningsmodell i kroppsøving. Denne modellen fanget vår interesse som en innovativ måte å drive undervisning ... -
«Språket mitt er viktig for å markere hvem jeg ønsker å være, og hvordan jeg blir oppfattet av andre»: En sosiolingvistisk studie av ungdomsskoleelevers oppfatning og erfaring med språk som en markør for identitet og gruppetilhørighet.
(Master thesis, 2023)Med en sosiolingvistisk tilnærming, er formålet med studien innsikt i ungdomsskoleelevers oppfatninger av egen og andres språkbruk sett i sammenheng med identitetsperspektivet. Med studien ønsker jeg å bidra med forskning ... -
Stasjonsundervisning som en demokratisk praksis
(Master thesis, 2023)Dette studiet startet på bakgrunn av et ønske om å sette meg dypere inn i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, og gjennomføre et praksisnært prosjekt. Jeg ønsket å gjennomføre et prosjekt som kan utvikle min ... -
Styrken i relasjoner: Relasjonsbygging med ADHD-elever i lys av Axel Honneths anerkjennelsesteori
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven undersøker læreres erfaringer med relasjonsarbeid overfor elever med ADHD-diagnosen. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om hvilke relasjonspraksiser lærere erfarer at fungerer i deres arbeidshverdag, og ... -
Tanker av tråder
(Master thesis, 2024)Denne mastergradsavhandlingen er en kvalitativstudie om arvede tekstiler og ungdomsskoleelevers refleksjoner rundt egne klesvalg. Oppgaven er delt inn i to deler, hvor de følger hverandre parallelt og deretter sammenføyes ... -
Teaching Diversity, Identity and Love Through Stories: Using graphic novels about identity and diversity in the EFL Classroom
(Master thesis, 2023)Diversity and inclusion are important topics for education. Students in Norwegian schools should be taught to appreciate difference and be engaged in a classroom that promotes diversity and inclusivity. This can be achieved ... -
Tegneserier og motivasjon i skolen – En analyse av Nordlys: Reisen til Jotundalen av Malin Falch
(Master thesis, 2022)Intensjonen med denne masteroppgaven er å vise hvordan man kan bruke tegneserieromaner i skolen. Det å ha en indre motivasjon for lesing og ikke være avhengig av en ytre faktor for å ha lyst til å lese, er en viktig del ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk, og elevgruppens ivaretakelse i overgangen til ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler evnerike elever og hvilke tilpasningsmetoder som kan gjøres for å ivareta denne elevgruppen, i matematikk. Studien tar også for seg overgangen fra barneskole til ungdomsskole, og hvilke ... -
Tilpasset opplæring i matematikk med utgangspunkt i elevers matematiske identitet
(Master thesis, 2023)I denne studien ser vi på hvordan lærere kan tilpasse opplæringen til ungdomskolelever på bakgrunn av deres matematiske identitet. Den matematiske identiteten gir lærere en dyp innsikt i hvorfor elever opplever matematikken ... -
Tradisjonelt eller nytt? En kvalitativ innholdsanalyse av språklig mangfold i to lærebøker for ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan to lærebøker i norsk for ungdomstrinnet presenterer språklig mangfold. Norge har alltid vært en flerspråklig nasjon med urspråk og nasjonale minoritetsspråk. På grunn ...