Samtaler i lærebokoppgaver
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker to lærebøker for ungdomstrinnet i norsk. Jeg har gjort en dokumentanalyse av Norsk 8 og Fabel 8, hvor jeg ser på muntlige oppgaver og hvordan de legger opp til samtale. I tillegg har jeg sett på hvordan handlingsverbene fra kompetansemålene i LK20 som beskriver ulike samtalehandlinger er nedfelt i de muntlige oppgavene. Masteroppgavens problemstilling er som følger: Hvordan inngår samtale i læreboksoppgaver i to lærebøker i norsk for ungdomstrinnet? Til denne problemstillingen har jeg tenkt ut tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan og i hvilket omfang vektlegger lærebøkene samtalen? 2) Hvordan er oppgavene innrammet? 3) Hva slags samtaler er det i lærebøkene? Mine hovedfunn er at muntlige oppgaver er fordelt på tre nivåer for samhandling: samtale med læringspartner, i grupper og igjennom helklassesamtale. Generelt sett har lærebøkene få oppgaver som konkret fremmer samtale som sentral aktivitet. De fleste handlingsverbene fra kompetansemålene forekommer sjelden i de muntlige oppgavene, men flere muntlige oppgaver har formuleringer som tilsvarer samme handlinger. Masteroppgavens teori og forskning bygger på sosiokulturell læringsteori, dialogspedagogikk, oppgaveteori og lærebokbruk. Konklusjonen fastslår at samtale inngår på ulike måter i muntlige oppgaver i lærebøkene. Det påpekes til slutt at mer forskning på hvordan lærebøkene legger opp til samtale kunne være hensiktsmessig. Dette ville bidratt til en bedre forståelse av hvilke samtaletyper og samtaleferdigheter som fremmes og hvordan samtale kan isenesettes i undervisningen.