Skolehagens fremtid som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3086488Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, både i samfunnet generelt og i utdanning. LK20 sin fagfornyelse innebærer at bærekraftig utvikling skal trekkes inn i fag og fokuseres på som et sentralt tverrfaglig tema. Kompetanse og erfaring om hvordan skolen kan gi elever kunnskap, ferdigheter og holdninger i temaet bærekraft er derfor viktig, og denne masterstudien har som formål å undersøke hvordan skolehagen kan være et bidrag til utdanning for bærekraftig utvikling. Studiens problemstilling er: Hvordan kan skolehage brukes som en læringsarena i naturfag for å bidra til at elever utvikler handlingskompetanse for en bærekraftig fremtid? Dette har blitt undersøkt gjennom de tre forskningsspørsmålene:
* Hvordan planlegger lærere undervisning med skolehagen som læringsarena?
* Hvordan kan skolehagen brukes som en læringsarena i naturfag?
* Hvordan legger lærere opp til utdanning for bærekraftig utvikling i undervisning i skolehagen?
Målet med studien er å undersøke hvordan lærere reflekterer over skolehagen som en læringsarena både tverrfaglig og i naturfag, og hvordan de ser for seg at den kan brukes i utdanning for bærekraftig utvikling. For å undersøke dette har jeg samlet empiri ved å intervjue tre lærere med undervisningskompetanse i naturfag og erfaring med bruk av skolehage i undervisning. Gjennomføringen av intervjuene har en kvalitativ semistrukturert tilnærming, og det ble sett på som viktig å få fram lærernes subjektive erfaringer og perspektiver for å svare på problemstillingen. Gjennom en tematisk analyse har datamaterialet blitt analysert for å se etter sammenhenger mellom ulike læreres erfaringer, opplevelser og tolkninger knyttet til bruk av skolehage i undervisning.