Tilpasset opplæring i matematikk med utgangspunkt i elevers matematiske identitet
Abstract
I denne studien ser vi på hvordan lærere kan tilpasse opplæringen til ungdomskolelever på bakgrunn av deres matematiske identitet. Den matematiske identiteten gir lærere en dyp innsikt i hvorfor elever opplever matematikken slik de gjør og på den måten kan læreren avdekke hva elevene har behov for i den tilpassede opplæring. Vi har valgt å bruke Sfard og Prusak (2005) sin teori om matematisk identitet som hovedvekt i denne studien. De belyser temaet på en god måte som er svært relevant for læreres profesjon. Annen teori vi har brukt har med hensikt i å gå dypere og bredere inn i tematikken for å forstå elevenes erfaringer med matematikkfaget ytterligere. For å kunne avdekke elevenes matematiske identitet, ut ifra deres fortellinger, har vi brukt dybdeintervju som metode. I etterkant transkriberte vi dataene og analyserte funnene basert på det teoretiske rammeverket. Under arbeidet med analyseringen av vårt datamateriale tok vi for oss det Sfard og Prusak (2005) sin teori om viktige, vedkjente og reifiserte fortellinger, samt aktuell og potensiell identitet. Elevenes erfaringer er med på å påvirke deres videre læring og utvikling i matematikkfaget, og ofte kan det vært utfordrende å vite hvordan man som lærer kan tilpasse opplæringen til elevene for å gi dem det beste utgangspunktet for videre læring. Våre funn i denne studien viser oss at lærere kan hente svært mye nyttig informasjon gjennom elevenes matematiske identitet for å kunne tilpasse opplæringen til elevene, men også klassen som helhet. In this study we are taking a closer look at how the teacher can adapt their practice in mathematics based on the student’s mathematical identity. Understanding the student’s mathematical identity can give the teachers a greater understanding of why they experience mathematics the way that they do. By doing this the teacher can reveal their student’s needs to further adapt their practice. We are going to use Sfard and Prusak’s (2005) article as the main theoretical framework for this study. They shed light on the subject in a way that is relevant the teacher’s profession. We will present other theories with the intent to broaden our lens and to take a deeper dive into the student’s experiences with mathematics to get a deeper understanding of their stories. To get a grasp of their mathematical identity we use interview as a method. When this is done, we transcribe and analyze our findings based on the theoretical framework. During our work with the analysis, we use Sfard and Prusak’s (2005) operationalization of reified, significant and endorsable narratives, as well as actual and designated identities. Student’s experiences influence their learning and their development in mathematics, and it can be challenging to know how to adapt ones teaching to give the student’s the best starting point to learn. Our findings in this study show us that the teacher can collect useful information by taking a closer look at mathematical identity, and how we can use this information to further adapt our practice to the benefit of the students as individuals and at the same time for the whole class.