Stasjonsundervisning som en demokratisk praksis
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079964Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette studiet startet på bakgrunn av et ønske om å sette meg dypere inn i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, og gjennomføre et praksisnært prosjekt. Jeg ønsket å gjennomføre et prosjekt som kan utvikle min undervisningspraksis, og valgte derfor å utvikle, gjennomføre og analysere et undervisningsopplegg.
Denne oppgaven vil utforske sammenhengen mellom stasjonsundervisning og utviklingen av elevenes demokratiske ferdigheter. Hva inngår i temaet demokrati og medborgerskap? Og hvordan kan man bruke det tverrfaglige temaet i undervisningen er temaer som blir nevnt i denne oppgaven. Muntlige ferdigheter, kritisk tenkning, samarbeid og sosial læring er sentrale temaer i teoridelen, som blir flittig brukt gjennom hele oppgaven.
Jeg har valgt å gjøre et aksjonsforskningsprosjekt, og forsker på min egen undervisning. Jeg har en dobbeltrolle som lærer og forsker, noe som vil si at jeg både er lærer og holder undervisningen, samtidig som jeg forsker på min egen undervisningstime. Først planlegger jeg et undervisningsopplegg, før jeg gjennomfører opplegget, analyserer det, videreutvikler det og gjennomfører det nye, videreutviklede opplegget. Jeg ser på egen undervisning med et kritisk blikk og noterer ned mine observasjoner underveis, før jeg tolker notatene mine i forhold til oppgavens problemstilling.
Dette studiet viser til gjennomføringen av stasjonsundervisningen i to ulike elevgrupper på 6. trinn, og det vises til i kapittel 5. Analyse av resultater, hvorvidt og hvordan stasjonsundervisning kan bidra til å utvikle elevenes demokratiske ferdigheter. Etter å ha analysert undervisningsøktene kom jeg fram til at stasjonsundervisning kan bidra til utvikling av elevenes demokratiske ferdigheter, og at samarbeid er en ferdighet som blir satt på prøve. Elevene blir satt i en situasjon der de er nødt til å samarbeide for å løse oppgaven på stasjonen, og jeg opplevde at flere av elevene ble bedre til å lytte, respektere hverandre, argumentere og dele meninger i løpet av økten. Noen av elevene syntes det å samarbeide på stasjoner var svært utfordrende, men jeg opplevde at disse elevene fikk øvelse i å samarbeide når ting ikke er så lett, noe jeg også anser som god læring for elevene.