Browsing Master i pedagogikk, deltid by Title
Now showing items 18-37 of 74
-
Fagfornyelsen - blir vi klokere sammen?
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å undersøke hvordan ledelse av profesjonelle læringsfellesskap har blitt påvirket av Kunnskapsløftet 2020 og hvilken utvikling dette har ført til i profesjonsfelles-skapene. For første gang er ... -
Fanget i lesing og skriving En refleksiv praksisforskningsstudie av det å leve med dysleksi i skole og høyere utdanning
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven hadde som utgangspunkt å undersøke opplevelsen av dysleksiens tyngde gjennom en oppvekst, og å forstå nyansene i erfaringene, for å kunne bidra til god pedagogikk og ledelse i skolen. Problemstillingen som ... -
Flerspråklige ungdommers erfaringer med morsmålsopplæring - En kritisk analyse av mulighetsrommet for flerspråklighet i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Dette er en fenomenologisk studie som retter et kritisk blikk mot språkpolicy og språkideologi i norsk grunnskole, med utgangspunkt i internasjonal teori om utvikling av flerspråklighet og kritiske og konstruktivistiske ... -
Flerspråklighet i et ressurs eller mangelperspektiv? - En kvalitativ dokumentanalyse av styringsdokumenter for barnehage og skole
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven er skrevet innenfor master i pedagogikk, med fordypning i spesialpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Tema for oppgaven er flerspråklighet i barnehage og skole. Forskning og statistikk viser ... -
Flerspråklighet som ressurs i språklæring for flerspråklige barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen - sett fra et transspråkingsperspektiv
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven, skrevet for studieprogrammet Master i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), har som tema flerspråklige barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). I det ... -
Forebyggende arbeid i barnehagen
(Master thesis, 2021)Hvordan kan barnehagen arbeide for å forebygge sosiale og emosjonelle vansker? -
Fra barnehage til skole
(Master thesis, 2021)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på kvalitative intervjuer med fire pedagoger; to barnehagelærere og to lærere i grunnskolen. Hensikten er å få større kunnskap om pedagogenes erfaringer med samarbeidet ... -
Gruppeveiledning som metode for kompetanseheving
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg gruppeveiledning som metode for kompetanseutvikling i barnehagen. Problemstillingen er: På hvilke måter kan veiledere i gruppeveiledning bidra til kompetanseutvikling hos personalet ... -
Hva kan skoleeier gjør for å utvikle samisk opplæring?
(Master thesis, 2022)I oppgaven har jeg valgt følgende problemstilling: Hva kan skoleeier gjøre for å utvikle samisk opplæring? Denne oppgaven er en kvalitativ studie, der jeg undersøker hvordan skoleeier legger til rette for god ... -
Hva kan skoleledelse gjøre for å fremme samhandling mellom ledelsen og lærere?
(Master thesis, 2021)Studiens søkelys rettes mot samhandling mellom skoleledelse og lærere. Problemstillingen som belyses er: «Hva kan skoleledelse gjøre for å fremme samhandling mellom ledelsen og lærere?». Utgangspunkt for studien, problemstilling ... -
Hva mener ungdomsskoleelever lærere kan bidra med for å øke skolefaglig motivasjon?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Skolens mandat er å «legge til rette for læring for alle elever, stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring.» s.18 (Læreplanverket, 2020). Denne oppgaven tar utgangspunkt i ... -
Hvilken forståelse av dybdelæring ligger i IB`s lærplan Learning and teaching?
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er å undersøke IB`s forståelse av dybdelæring slik det beskrives i et av deres policy-dokumentet som heter Teaching and learning. Dette er aktuelt i dag fordi dybdelæring er i fokus etter Ludvigsen-utvalgets ... -
Hvordan brukes kompetansepakkene som implementeringsverktøy i barneskolen?
(Master thesis, 2022)Bruken av kompetansepakker er et nytt verktøy for å implementere Kunnskapsløftet 20. Denne studien handler om hvordan ledere og lærere opplever at ledelse av utviklingsprosesser påvirkes ved å bruke kompetansepakker. ... -
Hvordan kan skoleledere bidra til lærernes motivasjon?
(Master thesis, 2020)Motivasjon er drivkraften i det vi foretar oss. Det er derfor interessant å vite hvordan dette virker, og hva som fremmer denne motivasjonen. Når vi jobber med mennesker, vil grad av motivasjon være med på å bestemme hvor ... -
Hvordan kan vi motivere elever i ungdomsskolen til å engasjere seg i fysisk aktivitet i skolehverdagen?
(Master thesis, 2021)Bakgrunn Fysisk aktivitet har mange helsefordeler, og påvirker elevenes læringsmiljø og læringsutbytte positivt. Ungdomsskoleelever ser ut til å bevege seg for lite. I Ungdataundersøkelsen vises det til at deltakelsen ... -
Hvordan leder pedagogiske ledere utviklingsarbeid på avdelingen i barnehagen og hvordan opplever de sin rolle i dette lederarbeidet?
(Master thesis, 2021)Pedagogiske ledere har fått ansvaret om å lede utviklingsarbeidet i barnehagen, lede refleksjonsprosesser og veilede medarbeiderne sine i dette arbeidet (KD, 2017; KD, 2017a). Denne studien undersøker hvordan pedagogiske ... -
Hvordan ser du meg? En kvalitativ studie av tre barnehagelæreres opplevelse av egen relasjonskompetanse
(Master thesis, 2022)I denne masterstudien har vi undersøkt hvordan barnehagelærere opplever egen relasjonskompetanse i det daglige arbeideidet i barnehagen, i møte med situasjoner som utfordrer deres relasjonelle handlingskompetanse. Teoretisk ... -
IKT og spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Denne undersøkelsen ser nærmere på hvilke utfordringer knyttet til IKT og spesialundervisning som har vært løftet frem i forskning. Jeg har utført en systematisk litteraturstudie der jeg gjennom en søke- og filtreringsprosess ... -
Inkludering i matematikkfaget – undervisning i fellesskap for alle elever? En kvalitativ studie av elevers deltakelse i matematiske gruppesamtaler i en utforskende matematikkundervisning.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven kombinerer to faglige perspektiver: pedagogikk og matematikkdidaktikk. Problemstillingen er: Hvordan inkluderes mangfoldet av elever i matematiske gruppesamtaler i en utforskende matematikkundervisning? ... -
Jakten på det uvisse - Et barnehagepersonale på vei mot alternative forståelser av barns uttrykk og ytringer – hvordan forstå det vi ikke vet at finnes?
(Master thesis, 2023)Jeg har ønsket at masteroppgaven skal kunne bidra til kunnskap omkring det å aktivt forsøke å motvirke den type diskursiv makt som kan føre til at barnets subjekt blir definert uten å bli motsagt. Jeg ønsker å bidra med ...