Viser treff 111-130 av 295
-
Grubletegninger som metode for økt naturfaglig argumentasjon og refleksjon blant lærerstudenter og elever
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The purpose of this research is to investigate Concept cartoons as a teaching method in natural science in teacher education. We explore how Concept Cartoons influence and support the learning of natural science. In recent ... -
Guds hjelpende hånd : presten som lege mot slutten av 1700-tallet
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Presten kunne mot slutten av det 18. århundre virke som behandlende lege. Artikkelen analyserer en tekst om dette, skrevet av en prest i Naumburg i Tyskland, basert på en hendelse 28. januar 1788. Teksten er publisert i ... -
Gutter med problematisk eller skadelig seksuell atferd- under barnevernets omsorg.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Når det gjelder gutter under kriminell lavalder som har begått seksuelle overgrep, blir disse ofte plassert i institusjoner under barnevernets omsorg, selv om dette ikke er beste løsning hverken for gutten det gjelder, ... -
Having Fun and Staying Active! Children with Disabilities and Participation in Physical Activity: A 15th-month Follow-Up Study
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Aim: This study investigated change in the participation profile of physical activity over 15 months after a three-week intensive rehabilitation that used physical activity as the main intervention. Methods: The Children's ... -
How Do Physicians Frame Medical Information in Talks With Their Patients? An Inductive Microanalysis
(Peer reviewed; Journal article, 2023)During medical consultations, physicians need to share a substantial amount of information with their patients. How this information is framed can be crucial for patient understanding and outcomes, but little is known about ... -
How microblogging affords conditions for realising student voices about the body and sexuality in a science education lesson
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Empowering students to express their own voices is an important educational aim; yet, the exploration of sensitive topics in discussion-based activities poses particular challenges concerning the realisation of student ... -
How Philosophizing the Dialogos Way Can Promote Education for Sustainable Development
(Chapter, 2021)This paper is an inquiry into an action research process in which staff from a combined vocational and academic upper secondary school philosophized “The Dialogos Way” together, as part of ongoing curriculum reforms in ... -
Hva har Norge lært av PISA-studiene? En analyse med data fra Norge, Japan og Finland
(Journal article, 2024)Norge har deltatt i alle PISA-studien siden starten i 2000. Hensikten med denne undersøkelsen er analysere resultater for hele perioden 2000 til 2022 i lys av kvalitetsutforbedring i skole og lærerutdanning. For å få med ... -
Hva lærer barn når de forteller? En studie av barns læringsprosesser gjennom narrativ praksis
(Series of dissertations submitted to the Faculty of Education, University of Oslo;56, Doctoral thesis, 2006) -
Hva norske barnehagelærerstudenter mener de har lært om barns språktilegnelse og tidlige litterasitet.
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen presenteres deskriptive data fra en spørreundersøkelse til alle tredjeklassestudentene som tok barnehagelærerutdanning på heltid våren 2012. Studentene svarte på spørsmål om personlig læringsutbytte på ... -
Hvilke muligheter gir praksisopplæringen lærerstudenter til å tilegne seg fagdidaktisk kompetanse?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Både skolemyndigheter og forskere har de siste årene vært opptatt av at lærerstudenter får muligheter til å utvikle fagdidaktiske kompetanser som kan gi dem forutsetninger for å bruke vanlige metoder i det daglige arbeid ... -
Hvordan fremme studentaktivitet og engasjement for læring? En designbasert studie av omvendt undervisning og videorefleksjoner i lærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen utforsker bruken av et spesifikt pedagogisk læringsdesign, omvendt undervisning, i en campussamling i det femte og siste året i grunnskolelærerutdan-ningen. Hensikten med å ta i bruk omvendt undervisning ... -
Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Knowledge of how to facilitate critical thinking is essential in kindergartens and schools, in teacher education and in the education of mentors. This article presents and debates examples of how mentoring sessions between ... -
I en helhetlig tilnærming til læring er omsorg i sentrum
(Journal article, 2020)En helhetlig tilnærming til læring som ser omsorg, lek, læring og danning i sammenheng, er formulert i mandatet for barnehagelærerens arbeid (Utdanningsdirektoratet, 2017). Barnehagelærere møter i dag læringsdiskurser som ... -
‘I finally understand my mistakes’ – the benefits of screencast feedback
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study explores the impact of screencast feedback on maths tests for junior and high school students. While prior research emphasises the influence of feedback on learning, its effectiveness varies with type and delivery. ... -
I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studien er et bidrag til performativ musikkforskning, med et pedagogisk utgangspunkt. Metodologisk utforsker forfatterne eksperimentelle innganger til musikkforskning gjennom performance-skriving og collageteknikk. ... -
Identity Expression—the Case of ‘Sakawa’ Boys in Ghana
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Internet fraud remains a problem in Ghana and thus attracts the attention of teachers, researchers, civil society organisations, the state and policymakers. Existing studies on Internet fraud focused on the reasons, combat ... -
IKT og nye llæreprosesser: Avsluttende rapport ved Høgskolen i Vestfold November 2003
(Research report, 2003)Prosjektet IKT og nye læreprosesser ble igangsatt høsten 2000 med to forsøksklasser henholdsvis på allmennlærer- og førskolelærerutdanningen. Ett år senere ble prosjektet utvidet/oppskalert til å gjelde alle nye studenter ... -
Inaktive ungdommer - en av vår tids største utfordringer. Sluttrapport (2015 – 2018)
(Research report, 2019)FARVE-prosjektet «Inaktiv ungdom en av vår tids største utfordringer» (2015-2019) kom som et tilsvar til den omfattende kvantitative forskningen på skolegjennomføring og –avbrudd som forelå i Norge rundt 2012, da det var ... -
Interaction-quality and children’s social competence in Norwegian ECEC.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This study investigated whether interaction quality in toddler groups, when children were age three, was associated with changes in children’s social competence from age three to age five years in Norwegian Early Childhood ...