Hva norske barnehagelærerstudenter mener de har lært om barns språktilegnelse og tidlige litterasitet.
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2457711Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2016, 100 (2), 89-102. 10.18261/issn.1504-2987-2016-02-03Sammendrag
I denne artikkelen presenteres deskriptive data fra en spørreundersøkelse til alle tredjeklassestudentene som tok barnehagelærerutdanning på heltid våren 2012. Studentene svarte på spørsmål om personlig læringsutbytte på flere områder, med hovedfokus på tidlig litterasitet. Spørsmålene ber studentene vurdere i hvilken grad de mener de har fått kunnskap om hva, dvs. innholdskunnskap, hvorfor, dvs. begrunnelser for innholdet og hvordan, dvs. kunnskap om prosedyrer – tre områder som regnes som sentrale for å utdannes til profesjonelle lærere. I tillegg undersøkes studentenes syn på hva som er barnehagens oppgaver i barns utdanningsforløp. Resultatene viser at, bortsett fra på noen sentrale områder, er barnehagelærerstudentene fornøyd med sitt læringsutbytte.