Blar i Institutt for estetiske fag på tittel
Viser treff 67-86 av 92
-
Reducing inequalities among species through an arts-based inquiry in early childhood teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is based on a study in outdoor arts-based education with Norwegian early childhood teacher students. Their teachers of drama and art & crafts (also the researchers and authors of this article) facilitated the ... -
Ringen av forvandlinger: en analyse av prosjektet Teaterteppet i barnehagen Diana i Reggio Emilia
(Tilde: rapporter från Institutionen för estetiska ämnen, Journal article, 2010)I Teater Ariosto i Reggio Emilia i Italia henger et vakkert teaterteppe. Teppet er representativt for teaterets egenart som et møtested der den dagligdagse virkeligheten forvandles ved hjelp av fantasi mediert gjennom ... -
The Role of the Weaver in the Encounter with Life and Death
(Chapter; Peer reviewed, 2022)I weave ritual textiles for funerals, loss, and sorrow. Weaving in relation to death is a topic in myths, literature, and storytelling, where the weft, woven row by row, resonates with human life lived day by day. So does ... -
Sense-making through Touch Interaction with a Picturebook App
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Many picturebooks are published today as software applications (apps) for touch devices, presenting many opportunities for sensory experiences and interaction. A person’s sense-making is embodied (or grounded) in sensory ... -
Skapende arbeid med grunnformsproblematikk. En inngangsport til visuell og kulturell forståelse
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Denne artikkelen bygger på erfaringene med et grunnformsbasert utsmykningsprosjekt på en barneskole og to undervisningsprosjekter knyttet opp mot utsmykningen og dens tematikk - det ene med studenter i lærerutdanningen og ... -
Sløyden i endring: 35 år med NordFo 1985-2020
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen undersøker temaområder som karakteriserer den nordiske sløyden og avdekker ulike påvirkningsfaktorer som styrer fagområdets utvikling. Som empiri anvendes en kartlegging av 145 plenumsforedrag avholdt på ... -
Studying Material Interactions to Facilitate a Sense of Being with the World
(Chapter, 2020)Material interactions are fundamental to design and craft education; however, they might also provide opportunities to reflect on sustainable behaviour in general. In this paper, we present an interdisciplinary undergraduate ... -
T-shaped craft researchers’ contribution in transdisciplinary research projects
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Transdisciplinary project groups are promoted as a way for coping with the growing complexity of research environments. In the context of archaeology and conservation, the knowhow of practitioner-researchers in crafts has ... -
Tanatologiens poetikk Et undersøkende essay om fotografi, empati og døden
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Essayet har vært en måte å tolke mitt skapende arbeid på. Jeg tar utgangspunkt i egen kunstnerisk praksis, dvs. kunstnerisk utviklingsarbeid, og en fotografiserie med tittelen The Poetics of Thanatology. Teksten reflekterer ... -
Technology and new educational practices: Videostories as tool for promoting pedagogical reflection?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Ved universiteter og høgskoler tar ledelsen og støtte- og utviklingsmiljøer ulike grep for å motivere fagansatte til å utforske digitale teknologiers pedagogiske potensialer. De ønsker også å utvikle mer aktive og fleksible ... -
There and back again: A carver’s tale of losing and regaining sense of space due to a brain tumour
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Sense of space is a core cognitive ability necessary for imagining future three-dimensional forms, rotating them mentally, as well as for abstract thinking. It is a core ability in craft activities, enabling the maker to ... -
Transforming physical materials into artefacts – learning in the school’s practice of Sloyd
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article describes learning and interaction in the practice of Sloyd [Craft and Design, sw. Slöjd] when pupils in the school’s practice of sloyd work on and transform material into a sloyd object in the Swedish ... -
Underlying the carver’s experience: Sensorimotor modulation in cerebellum when carving wood
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Woodcarvers often report their experiences as having an intense internal focus, and feeling of a close connection to the material. This article explore key processes in cells and organs that underlies these experiences, ... -
Undersøkende praksis - tema- og prosjektorientert bildeundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2014)På basis av fagkritiske holdning og sterkt inspirert av dansk billedpedagogikk, har jeg utviklet det jeg kaller Undersøkende praksis (UP). UP er tema- og prosjektorientert bildeundervisning og kan kort karakteriseres som ... -
Utfordringer ved bruk og deling av visuelle uttrykk i en digital tidsalder
(Peer reviewed; Journal article, 2019)De siste tiårenes teknologiske utvikling av bilderedigering og bildedeling har forandret hvordan bilder brukes som medium i kunst, kultur og kommunikasjon. Dette fører med seg andre problemstillinger knyttet til bruk og ... -
Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget – Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen problematiserer avstanden mellom formuleringer og intensjoner i LK20, og de forutsetningene lærerne har for å gjennomføre undervisning i kunst og håndverksfaget. Ut fra sin egenart ivaretar faget sentrale ... -
Vad och hur gör de? - att synliggöra lärande i grundskolans slöjdpraktik via videoetnografi och mikroanalys
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikeln bygger på resultat och erfarenheter av etnografiskt insamlade videoinspelningar från grundskolans slöjdundervisning utgående från tre studier; dels vid ett projekt med förstudier under slutet av 1990-talet (Johansson, ... -
Video as a Tool for Knowing and Telling in Practice-led Craft Research
(Chapter; Peer reviewed, 2022)As craft practices have been taken up in academia, practitioner-researchers meet the challenge of articulating experiential knowledge of their practice. This position asks the researcher to first document and make sense ... -
Visual ethnography as a tool in exploring children?s embodied making processes in pre-primary education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article presentsand discussesvisual ethnography as a methodological approach to research on embodied making and learning in pre-primary education. The article reflectsonhowvisual ethnography (Pink, 2007) contributes ... -
What I learned by doing craft when I got terminal cancer On woodcarving and psychophysical wellbeing from an insider perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this paper I use theory on craft and psychophysical wellbeing to extract insights on the value and meaning I found in woodcarving after being diagnosed with terminal brain cancer. I continued to carve wood throughout ...