Browsing Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap by Title
Now showing items 41-60 of 939
-
Avgangseksamen i norsk – på kva måtar gir oppgåvene mogelegheit til kreativ akademisk skriving?
(Chapter, 2019)I teksten forsøker eg å finne ut av korleis studentane er førebudde på den akademiske skrivinga i høgare utdanning. Det sentrale spørsmålet er kor vidt skriveoppgåvene i skulen opnar opp for at elevane kan komme med ... -
”Å skape forbindelser”. Atelierets plass og atelieristens kompetanse i barnehagene i Reggio Emilia
(Journal article; Peer reviewed, 2013-06)Forming har gitt viktige bidrag til det helhetlige kunnskapssyn som lenge har vært dominerende i norsk barnehagepedagogikk, men fagfeltet er nå lavere prioritert i forhold til aktiviteter som er ment å fremme ferdigheter ... -
'Å vite når hjertet skal begynne å danse' Om faste og fest i den første trykte tekst på norsk
(Journal article, 2019)Bokåret 2019 ble feiret over hele landet som et femhundreårsjubileum for boken, lesningen og leserne. To katolske gudstjenestebøker ble utgitt i 1519 som Norges første trykte bøker. De ble trykt i utlandet. Utgiver var den ... -
«Å være pålogget og aktivt til stede». Hvordan fremstiller framtidige barnehagelærere omsorg i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan studenter beskriver omsorg i slutten av barnehagelærerutdanningen sin. Omsorg er et sentralt begrep i barnehageloven og representerer et vesentlig kunnskapsgrunnlag for ... -
A balancing Act – Perceptions of how Teachers in Norwegian and Mathematics combine Digital and Analogue Devices
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Focusing on the teacher perspective, this article explores how teachers perceive their use of analogue and digital devices (Chromebooks) in classrooms with one-to-one coverage of digital devices for students. We study the ... -
Barn og natur. Nasjonal spørreundersøkelse om barn og natur.
(Research report, 2014) -
«Barndommen overgår alle»: Sårbarhet, makt og etisk investering i Lejren av Oskar K. & Dorte Karrebæk
(Chapter, 2021)Kapittelet utforsker hvordan bildeboka Lejren (2011) av Oskar K. og Dorte Karrebæk iscenesetter og tematiserer barns sårbarhet i møte med voksenmakt – i en kritisk fremstilling av barndom som mobiliserer leserens etiske ... -
Barndommens landskap. En studie av unge voksnes minner i møte med barndommens nærnatur
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne studien undersøker vi hvilke minner som kommer til syne når unge voksne møter barndommens nærnatur igjen, og hvordan kan vi forstå disse minnene. Arbeidet tar utgangspunkt i en kulturell fenomenologisk forståelse. ... -
Barnehageansattes språkpraksis med flerspråklige 1–3-åringer
(Journal article, 2018)De fleste barn begynner i norske barnehager så snart de har fylt ett år. Dette gjelder også for barn med flerspråklig familiebakgrunn. Det finnes lite empirisk forskning om språkbruk i sammenhenger om de yngste flerspråklige ... -
Barnehagelærere med masterutdanning - potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Stadig flere barnehagelærere i Norge har masterutdanning, til tross for at det ikke stilles krav om slik kompetanse og det heller ikke er gitt at kompetansen verdsettes. Det finnes liten, eller ingen, systematisk kunnskap ... -
Barnehagelæreres arbeid med barns språklæring
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Forskning viser at språktilegnelse i barnehagealderen er avgjørende for sosiale interaksjoner og lek, samtidig legger språk grunnlag for lesing og skriving. I artikkelen presenteres data fra en spørreundersøkelse til ... -
Barnehagelæreres oppfatninger om muslimsk barneoppdragelse
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen baserer seg på intervjuer med pedagoger i en barnehage om deres oppfatninger av barneoppdragelse til foreldre med muslimsk bakgrunn, og hvordan dette påvirker barnehagelærernes arbeid med å lære barn regler og ... -
Barnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Framtidens barnehage (Meld. St. 24) peker på at det må satses mer systematisk på kompetanseutvikling for å sikre et minimum av barnehagefaglig kompetanse hos ansatte uten relevant utdanning og erfaring. Kompetansestrategien ... -
Barnehagens rom og materiell : jenter og gutters preferanser
(Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne artikkelen tematiserer jeg barns preferanser når det gjelder rom og materiell i barnehagen. Funnene jeg presenterer, bygger på en kvalitativ intervjustudie om hvordan barn opplever og vurderer rom og steder i ... -
Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek ... -
Barns læring og omsorg henger ikke nødvendigvis sammen i barnehagen
(Others, 2020)Barn lærer hele tiden, det gjør alle levende vesener. Det å leve krever at hjernen tar inn informasjon fra kroppens sanseapparater og omgjør sansingene til minner som informerer våre handlinger. -
Barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in ECEC: a review based on empirical research
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Partnerships between parents and professionals in early childhood education and care (ECEC) are widely acknowledged as important for children’s well-being and learning. For children with immigrant backgrounds, bridges ... -
Baseskoleutbygging: ulike posisjoner og diskurser
(Journal article, 2015)I Norge har det siden tusenårsskiftet pågått en reformprosess knyttet til utbyggingen av en ny type skoleanlegg, de såkalte baseskolene. Baseskoler med store åpne arealer, som ikke tar utgangspunkt i det tradisjonelle ... -
Becoming a Socially Responsive Co-Learner: Primary School Pupils’ Practices of Face-to-Face Promotive Interaction in Cooperative Learning Groups
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Promoting pupils’ face-to-face promotive interaction (FtFPI) is crucial for effective cooperative learning (CL) in group work. This article provides insight into interpersonal behaviour and supportive communication as two ...