Browsing Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap by Title
Now showing items 161-180 of 935
-
Den moderne vestlige idrett: Noen samfunnsvitenskapelige betraktninger om et sosialt fenomens kulturelle forløp
(Journal article; Peer reviewed, 1984) -
Den norske idrettsmodellen - i utakt med tiden?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I artikkelen drøftes spørsmålet om den norske idrettsmodellen er i utakt med tiden. Vi svarer ja på spørsmålet. Dette skyldes en utdatert måte å tenke idrett og politikk på. Det foreligger en kulturell fortelling – den ... -
"Den verkliga festen, som är dödstyst" - Tomas Tranströmers "Blåsipporna" und das Heilige
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Tranströmer’s prose poem "Blåsipporna" (“The Liverleafs”) is rather cryptic. By reading the text in the light of Kant’s theory of the sublime and by focusing on its mysterious and paradoxical aspects, this essay seeks to ... -
Design og håndverkog Tekstil på Island
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Skolefagene Design og håndverk og Tekstil, har vært obligatoriske fag i grunnskolen på Island siden 1936. Fagene har bakgrunn i husflidstradisjoner og sløyd-ideologien som kom til Island på slutten av det 19 århundre. ... -
Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Det norske utdanningsfeltet og faget formgiving, kunst og håndverk er betydelig endret siden forrige artikkelsamling om fagets stilling i de nordiske landene kom ut i 2008. I dag synes det å være en klar politisk vilje til ... -
"Det er ei råd, - det leiter på, men det får til" : om dokker under kirkegolv
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Archaeological examination of four church fundaments/floors in East Norway has revealed a total of 19 textile doll shaped so as to resemble a small child. In this paper I discuss which function they may have had, and which ... -
«Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.» Om bruk av videorespons for å fremme autonomi og kreativitet i fagskrivingen i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I artikkelen blir det undersøkt hvordan studenter i grunnskolelærerutdanningen opplever tilbakemeldinger på autonome og kreative aspekter ved fagtekstene deres når tilbakemeldingene blir gitt i form av videoopptak. ... -
"... det er på veien man utvikler seg som leder": Om lederutvikling i barnehagelærerutdanningen.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Reviderte Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanningen tydeliggjør progresjon i arbeidet med ledelse i barnehagelærerutdanningen i større grad enn tidligere. I denne artikkelen undersøker jeg derfor om det er ... -
Det merkes i kroppen at det «det koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Hva kropp og følelser har med kunnskap å gjøre, har fått økende oppmerksomhet både i nasjonal og internasjonal forskning. Diskusjonene om kroppslig kunnskap har pågått innen utdanningsforskningen siden 1996, men fremdeles ... -
Det skapende rom - betydningen av det ikke-målbare
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen rettes blikket mot selve opplevelsen i den skapende prosess, de ikke-målbare kvaliteter, spesielt i forhold til faget Kunst og håndverk. Artikkelens data består av tre ulike utøvergruppers arbeidsprosess ... -
Det umulige er mulig
(Chapter, 2020)Artikkelen tar for seg spørsmålet om defektivitet i grammatiske mønstre er en absolutt egenskap i seg sjøl. Nærmere bestemt undersøker vi adjektiver som angivelig mangler nøytrumsform og adjektiver som angivelig er begrensa ... -
Determinants of early attendance of ECEC for families with a Turkish migration background in four European countries
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Research has demonstrated educational inequalities for children with migrant background. This article focuses specifically on children and families with a Turkish immigration background in four European countries. Because ... -
Developing a risk score for undiagnosed prediabetes or type 2 diabetes among Saharawi refugees in Algeria
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Aims: To prevent type 2 diabetes mellitus (T2D) and reduce the risk of complications, early identification of people at risk of developing T2D, preferably through simple diabetes risk scores, is essential. The aim of this ... -
Developing an equalities literacy for practitioners working with children, young people and families through action research
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The Marginalisation and Co-created Education (MaCE) project was developed between the University of Southern Norway, VIA University in Denmark and the University of Cumbria in the UK and funded by Erasmus+. The project ... -
Developing Digital Citizenship and Civic Engagement Through Social Media Use in Nordic Schools
(Chapter, 2021)In this chapter, we explore the factors involved in developing digital citizenship through social media use in schools for 14-year-old students in four Nordic countries. The call for digital citizenship and digital citizenship ... -
Development of motor-life-skills: variations in children at risk for motor difficulties from the toddler age to preschool age
(Journal article, 2017)This article explores variations in development of everyday motor-life-skills in 661 children (329 girls and 332 boys) in Norwegian kindergartens of ages 2:9 (T1) and 4:9 (T2) years:months. The particular focus is on ... -
Different men – similar meanings. Rural Norwegian men’s constructions of meanings related to health, body and physical activity
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper aims to provide an understanding of why a group of middle-aged and elderly rural Norwegian men with heterogeneous backgrounds largely express homogeneous meanings related to health, body and physical activity. ... -
Digital competence across boundaries - beyond a common Nordic model of the digitalisation of K-12 schools?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper explores policy related to digital competence and the digitalisation of Nordic K-12 schools. Anchored in some key transnational policies on digital competence, it describes some current Nordic movements in the ... -
Digital Storytelling and Engagement in Exhibitions about Shipping
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Museums and Science Centres are informal education environments that intend to engage the visitors with their exhibitions. The installation ‘The Highway of the Seas’ in the exhibition Norway is the Sea is a game that teaches ...