Det skapende rom - betydningen av det ikke-målbare
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2486575Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for estetiske fag [92]
- Publikasjoner fra CRIStin [3623]
Sammendrag
I denne artikkelen rettes blikket mot selve opplevelsen i den skapende prosess, de ikke-målbare kvaliteter, spesielt i forhold til faget Kunst og håndverk. Artikkelens data består av tre ulike utøvergruppers arbeidsprosess i en bestemt type maleoppgave; maling med musikk som inspirasjon. De tre utøvergruppene hadde ulik alder, bakgrunn og skolering. Disse tre gruppene skal eksemplifisere hvilke opplevelser som kan oppstå i noen utvalgte skapende prosesser. Teorigrunnlaget er Czsikmyhalis flow-teori og Hans-Georg Gadamers hermeneutiske teori. Intensjonen er å bringe inn et perspektiv for å øke bevissthet og omtanke av enkelte forhold vedrørende tilrettelegging for skapende aktiviteter i skolen.