«Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.» Om bruk av videorespons for å fremme autonomi og kreativitet i fagskrivingen i grunnskolelærerutdanningen
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Norendal, A., & Bjellås, P. (2023). «Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.»: Om bruk av videorespons for å fremme autonomi og kreativitet i fagskrivingen i grunnskolelærerutdanningen. Uniped, 46(3), 166-176. https://doi.org/10.18261/uniped.46.3.3Abstract
I artikkelen blir det undersøkt hvordan studenter i grunnskolelærerutdanningen opplever tilbakemeldinger på autonome og kreative aspekter ved fagtekstene deres når tilbakemeldingene blir gitt i form av videoopptak. Problemstillingen lød: «Hvordan opplever studenter i grunnskolelærerutdanningen at videorespons kan bidra til å fremme autonomi og kreativitet i fagskrivingen?» Metoden var gruppeintervjuer. I intervjuene delte studentene av sine erfaringer med videoresponsen de nylig hadde fått på førsteutkastet til en fagtekst. Et viktig funn er at videorespons opplevdes positivt. For det første ble muntlig respons oppfattet mer forklarende og utdypende enn i skriftlig respons, og sammen med skjermopptak av visning av studentteksten var det lettere både å forstå hva faglærer mente, og å revidere teksten sin. For det andre opplevdes tonen fra faglærer mer personlig og dermed også mer motiverende. En utfordring var at informantene ikke opplevde responsen konkret nok når det kom til enkelte av de kreative og selvstendige tekstvalgene. Og et savn som dukket opp, var muligheten deres til å stille oppklarende spørsmål.