Blar i Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 510-529 av 961
-
"Mange er kalt, men få er utvalgt" : kunstnerroller i endring
(Rapport 215, Research report, 2004)Denne rapporten er utarbeidet som del av prosjektet ”’Mange er kalt, men få er utvalgt’. Sosiokulturelle og kulturpolitiske utvelgelsesprosesser ved rekruttering til kunstnerrollen.” Prosjektet har vært finansiert av Norges ... -
Maritime Students’ Use and Perspectives of Cloud-Based Desktop Simulators: CSCL and Implications for Educational Design
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study investigates the challenges and opportunities of using cloud-based simulators for training in maritime education and training (MET). The aim is to map bachelor students’ use and perspectives to inform educational ... -
Markov Chain Monte Carlo Methods Applied to a Synchronous Generator Model
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Markov Chain Monte Carlo (MCMC) approaches are widely used for tuning model parameters to fit process measurements. While modern probabilistic programming languages (PPLs) such as Stan, PyMC, and Turing have made it easier ... -
Master design, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver 2017
(Master i formgiving, kunst og håndverk;5/2016, Others, 2017)Kjære leser, Undersøkelse og forskning i eget skapende arbeid er omfattende og byr på en rekke utfordringer knyttet til både klargjøring av begreper og teoretiske rammer og til tilegnelse av kunnskap gjennom praktisk arbeid. ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Presentasjon av masterstudentenes oppgaver i estetisk skapende prosjekt og pilotprosjekt
(Others, 2015)Å kunne lære, kommunisere, samhandle, delta, utforske, skape og å ha fagspesifikk kompetanse er fremtidens kompetanseområde for å håndtere fremtidige oppgaver i samfunnet. Det er anbefalinger fra Ludvigsen utvalget. ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Presentasjon av masterstudentenes oppgaver i estetisk skapende prosjekt, pilotprosjekt og andre tekster
(Others, 2014)Dette mastertidsskriftet er en presentasjon av studentoppgaver ved master i formgivning, kunst og håndverk ved høgskolen i Telemark, campus Notodden. Studiet er en videreføring og videreutvikling av Rammeplan for hovedfag ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2014, og andre tekster
(Others, 2014)Kjære leser, Det er en ekstra stor glede for meg å kunne presentere første nummeret av et mastertidsskrift som er dedikert masterstudentenes oppgaver ved høgskolen i Telemark, Notodden. Dette første nummeret er en presentasjon ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2015, 2013 og fagartikkel
(Others, 2015)Kjære leser, Å etablere et eget akademisk formingsfaglig miljø har vært sentralt for fagmiljøet siden etableringen av Hovedfag i forming i Norge i 1979. Dette er blitt gjort gjennom å utvikle studieplaner og praktisk ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2016 og fagartikkel
(;5, Others, 2016)Artikkelen til Erling Framgard er et av bidragene til vitenskapelige artikler i Formakademisk. Bidragene i Formakademisk og Techne er viktige for fagutvikling og fagformidling innen design, designdidaktikk, kunst og håndverk ... -
Mastering the artful practice of navigation: The situated endorsement of professional competence in post-simulation evaluations
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In this study, the ambition is to explore in situ which aspects of professional performance students are made accountable for in evaluations carried out by means of simulator-based competence tests. Methodologically, the ... -
Mat og måltid som symbol for modring: En analyse av bildebøkene Mor av Kim Fupz Aakeson og Mette-Kirstine Bak og Stripekalven av Marit Kaldhol og Justyna Nyka
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, we analyze the picturebooks Mor (Mother, 1998) by Kim Fupz Aakeson and Mette-Kirstine Bak and Stripekalven (The Striped Calf, 2008) by Marit Kaldhol and Justyna Nyka based on the following question: How ... -
A mathematics teacher’s storylines about CME-teachings, mathemacy and newly arrived students’ mathematical competence
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article highlights storylines that have emerged during interviews with a teacher who is trying out Critical Mathematics Education in his multicultural and multilingual class of 10th grade students. The aims for the ... -
Maximal Strength Training as a Therapeutic Approach in Long-Standing Anorexia Nervosa: A Case Study of a Woman With Osteopenia, Menstrual Dysfunction, and Compulsive Exercise
(Journal article; Peer reviewed, 2018)In persons with anorexia nervosa (AN), compulsive exercise and osteopenia are common symptoms. Although treatment of osteopenia besides weight regain is lacking, maximal strength training (MST) has been found to be effective ... -
Measuring impact of augmentative and alternative communication interventions: adapting the family impact of assistive technology scale for augmentative and alternative communication (FIATS-AAC-No) for use in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Individuals who require augmentative and alternative communication (AAC) comprise a heterogeneous group, but all need follow-up to assure the appropriateness of implemented interventions. To enable this, outcome measures ... -
Measuring Rhythm: A Context-Sensitive Approach
(Journal article; Peer reviewed, 2015)In this article I present some considerations on the measuring of musical rhythm with earlier research on rhythm and timing in Scandinavian traditional fiddle music as a point of reference (Ahlbäck, 1995; Bengtsson. 1974; ... -
Media image : sport, gender and national identities in five European countries
(Journal article; Peer reviewed, 2002)This article investigates the media construction of female bodies in relation to the symbolic processes of national-making through the European Championship in handball in 1998. The focus is on mediated texts from Denmark, ... -
Mehrsprachigkeitsdidaktik im frühen DaF-Unterricht in Dänemark und Norwegen – Lehrer- und Schülerperspektiven
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In den skandinavischen Ländern arbeitet man seit vielen Jahren daran, den früheren Start mit 2. Fremdsprachen an den Schulen einzuführen. Seit einer Schulreform im Jahre 2014 wird nun in Dänemark DaF-Unterricht bereits ab ... -
Mellom meg og det andre finns det stier...
(Chapter, 2007) -
Mellom risiko og kontroll - en studie av eksplisitte modelleringsformer i norsk grunnskolelærerutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Å være lærerutdanner skiller seg fra andre stillinger innenfor høyere utdanning: Lærerutdanneren underviser både i fagstoff og i hvordan studentene kan lære bort og adaptere fagstoffet i klasserommet. Det at lærerutdanneren ... -
Mellom veiledning og undervisning
(Conference report, 2000)