Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2015, 2013 og fagartikkel
Abstract
Kjære leser, Å etablere et eget akademisk formingsfaglig miljø har vært sentralt for fagmiljøet siden etableringen av Hovedfag i forming i Norge i 1979. Dette er blitt gjort gjennom å utvikle studieplaner og praktisk gjennomføring av disse planene. Laila Belinda Fauske (2014)* viser til fagmiljøets innsats for å utvikle egen akademisk og formingsfaglig diskurs (se artikkel s.150). I tillegg er det arbeidet med nettverksbygging, begrepsutvikling og metodetenkning om praktisk-estetisk arbeid. Dette er en kontinuerlig kunnskapsbyggende prosess som fagmiljøet har arbeidet med. Endringene i de senere årene, med master og PhD utdanningene, er fortsettelsen av disse prosessene. Formgivningsfag og kunst- og håndverksfag er allmenndannende skolefag. Vi må prøve å mene noe om hva elevene skal lære i kunst og håndverk. Vi må legitimere betydningen faget har i skolen. Forskning i dette fagområde kan gjøre utøvelsen av faget enda bedre, eller mer tilpasset til tidsånden man befinner seg i. Masteroppgaver i formgivning, kunst og håndverk har som mål å kunne gå i dybden i ulike problemstillinger for å oppdage nye sider ved faget som kan undersøkes og dokumenteres. Oppgaven veksler mellom eget praktisk-estetisk skapende arbeid og teori, og det hele settes inn i en fagdidaktisk kontekst. En masterstudent kan fordype seg i litteratur, lærebøker og læremidler. Masterstudenten undersøker mulighetene for forbedring eller fornying av disse kildene. En masterstudent kan utforske pedagogiske spørsmål knyttet til lærer/elev relasjoner eller klasserommets/verkstedsutforming. Man kan også utvikle sine ferdigheter med bilde, skulptur, installasjon eller nye medier. Disse erfaringene vil man kunne sette inn i en skolekontekst. Dette mastertidsskriftet viser flere masteroppgaver som presenterer dette mangfoldet av mulighetene innenfor masteroppgave i formgivning, kunst og håndverk. Alle oppgavene presenterer hver sin murstein i fundamentet til byggverket som faget befinner seg i. Vi trenger enda flere mursteiner for å møte fremtidige utfordringer faget står overfor. God lesing!