Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2016 og fagartikkel
Abstract
Artikkelen til Erling Framgard er et av bidragene til vitenskapelige artikler i Formakademisk. Bidragene i Formakademisk og Techne er viktige for fagutvikling og fagformidling innen design, designdidaktikk, kunst og håndverk og kunst- og håndverksdidaktikk. Framgards undersøkelse er sterkt inspirert av den danske billedpedagogikken, især Flensborg & Holm Sørensen (1983), Köhler (1982) og Köhler & Pedersen (1978). Artikkelen gir god oversikt over bildepedagogikkens historie både innen individorienterte og disiplinsorienterte fagtradisjoner. Framgard presenterer den tredje vei i bildepedagogikken som en videreutvikling av tidligere tradisjoner. Undersøkende praksis er forfatterens begrepskonstruksjon. Praksisen og artikkelen relateres til historiske bildepedagogiske fagtradisjoner. Undersøkende praksis er utviklet som prosjektmetodikk for studenter i bildeundervisningen ved Institutt for estetiske fag ved HSN. Drivkraften i Undersøkende praksis ligger i det interaktive spenningsfeltet mellom refleksjon og det praktiske bildearbeidet. Framgard finner også støtte i tankegangen til Illeris (2006) og Nielsen (1973). Undersøkende praksis arbeider systematisk mellom det produserende og det reflekterende. Bildeundersøkelsene er både analytiske og reflekterende, noe som vil øke bevisstheten mellom det som uttrykkes i bildene og måten dette uttrykkes på. Artikkelen avslutter med å peke på at elever er kulturindivider. Her har Framgard sterke referanser til Estetiske læreprosesser (Kristian Pedersen), Bildepedagogiske kulturstudier (Buhl og Flensborg), det dobbelte kulturbegrepet (Halvorsen) og sosiokulturelle læringsteorier (Säljö). Selv om Undersøkende praksis skiller seg fra vekstfilosofien, står den i realiteten på skuldrene til generasjoner i en lang bildepedagogisk fagtradisjon. Masteroppgavene som er presentert i denne utgaven er også unike og viktige bidrag til evolusjonen av dette fagfeltet. Oppgavene viser bredden i et kompleks fagområde som befinner seg mellom estetisk skapende arbeid, didaktiske undersøkelser og refleksjoner. Disse masterprosessene har slektskap med Framgards metodikk i billedskapende arbeid i Undersøkende praksis.