Master formgivning, kunst og håndverk: Presentasjon av masterstudentenes oppgaver i estetisk skapende prosjekt og pilotprosjekt
Abstract
Å kunne lære, kommunisere, samhandle, delta, utforske, skape og å ha fagspesifikk kompetanse er fremtidens kompetanseområde for å håndtere fremtidige oppgaver i samfunnet. Det er anbefalinger fra Ludvigsen utvalget. Word Economic Forum har også lignende kompetanseområder i sin rapport om fremtidens jobber: Complex Problem Solving, Critical Thinking, Creativity, People Management, Coordinating with Others, Emotional Intelligence, Judgment and Decision Making, Service Orientation, Negotiation og Cognitive Flexibility. http://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs Praktisk-estetiske fag er spesielt egnet til å utvikle slike kompetanser. På tross av dette synes sentrale myndigheter å være ensidig opptatt av språk og matematikk som grunnlaget for utviklingen av disse kompetanseområdene. Art og Art’s Sake? Er en OECD støttet publikasjon som viser til aktuell forskning om virkningene av praktisk-estetiske fag i skolen. Rapporten peker på at disse fagene er viktige for utvikling av kompetanser som kritisk tenkning og kreativitet. De bidrar til bedre motivasjon, positivt selvbilde og evnen til å kommunisere og samarbeide. Det finnes en klar sammenheng mellom disse fagene og utviklingen av ferdigheter i matematikk, samfunnsfag, realfag og språk. Ann Bamford har også tilsvarende konklusjoner i sin bok The Wow Factor. Vi trenger fortsatt å forske på og undersøke effekten av undervisning i praktisk og estetiske fag i skolene. Hva er disse fagenes rolle i utviklingen av kompetanser, og har de det som trengs for å imøtekomme framtidige utfordringer i arbeidsmarkedet og samfunnet generelt? Det handler også om didaktiske og metodiske undersøkelser i disse fagene. Oppgavene som presenteres her viser noe av det store mangfoldet som gjelder undervisning i formgivning, kunst og håndverk som et allmenndannende fag i skolen.