Blar i Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 156-175 av 961
-
Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Principal autonomy has been identified as an important ingredient in effective and healthy schools. However, little is known about the various dimensions of the phenomenon and how it takes form in different contexts. This ... -
Defining compulsive exercise in eatingdisorders: acknowledging the exerciseparadox and exercise obsessions
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Recently Dittmer et al. (JED 6:1–9, 2018). suggested a transdiagnostic definition and a clinical assessment for compulsive exercise in adolescents and adults with eating disorders. In this letter to the editor, we extend ... -
Deformations of rational surface singularities and reflexive modules with an application to flops
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Blowing up a rational surface singularity in a reflexive module gives a (any) partial resolution dominated by the minimal resolution. The main theorem shows how deformations of the pair (singularity, module) relates to ... -
"Dei skar so månge skøre i ein kjeppe [...]" : om pinner med innskårne hakk funnet under kirkegulv
(Journal article; Peer reviewed, 2004)Archaeological research under churches has unearthed a substantial and varied range of finds. Among the numerous types of objects found are sticks with carved notches. The function these sticks have had, and the reason why ... -
Delegitimizing multicultural education: populist politicians in Norway and the weaponizing of the autobiographical genre
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The rise of populism in Norway has witnessed sustained efforts at undermining multicultural education. Given their distrust of established and mediated channels of public communication, several populist politicians seem ... -
Democracy and science: two sides of the same coin?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Democracy and science, according to a number of researchers, share several basic characteristics like critical thinking, public discourse, open debate, free flow of information, mutual respect, and the critical role of ... -
Demokratisk dialog i kulturminneforvaltningen. Et slag om fortiden?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article discusses which consequences the political aims about increased use of dialogue and democracy in Norwegian heritage management can have for the sector. Today all levels of public management in Norway are ... -
Demokratisk industriarv? Kulturarvifisering og identitet i øvre Telemarks verdensarvområde
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Industrial heritage supposedly offers workers a right to a past and has therefore been celebrated as democratic. Authorities continue to applaud democratization, supporting and encouraging heritage for all, in an open and ... -
Den livskraftige barnehagen: En økofilosofisk-pedagogisk tilnærming
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen utvikler en økopedagogisk-filosofisk tilnærming til den livskraftige barnehagen som en framtidens barnehage for en naturvennlig og bærekraftig utvikling. Empirien bygger på et aksjonsforskningsprosjekt i ... -
Den moderne vestlige idrett: Noen samfunnsvitenskapelige betraktninger om et sosialt fenomens kulturelle forløp
(Journal article; Peer reviewed, 1984) -
Den norske idrettsmodellen - i utakt med tiden?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I artikkelen drøftes spørsmålet om den norske idrettsmodellen er i utakt med tiden. Vi svarer ja på spørsmålet. Dette skyldes en utdatert måte å tenke idrett og politikk på. Det foreligger en kulturell fortelling – den ... -
"Den verkliga festen, som är dödstyst" - Tomas Tranströmers "Blåsipporna" und das Heilige
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Tranströmer’s prose poem "Blåsipporna" (“The Liverleafs”) is rather cryptic. By reading the text in the light of Kant’s theory of the sublime and by focusing on its mysterious and paradoxical aspects, this essay seeks to ... -
Design og håndverkog Tekstil på Island
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Skolefagene Design og håndverk og Tekstil, har vært obligatoriske fag i grunnskolen på Island siden 1936. Fagene har bakgrunn i husflidstradisjoner og sløyd-ideologien som kom til Island på slutten av det 19 århundre. ... -
Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Det norske utdanningsfeltet og faget formgiving, kunst og håndverk er betydelig endret siden forrige artikkelsamling om fagets stilling i de nordiske landene kom ut i 2008. I dag synes det å være en klar politisk vilje til ... -
"Det er ei råd, - det leiter på, men det får til" : om dokker under kirkegolv
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Archaeological examination of four church fundaments/floors in East Norway has revealed a total of 19 textile doll shaped so as to resemble a small child. In this paper I discuss which function they may have had, and which ... -
«Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.» Om bruk av videorespons for å fremme autonomi og kreativitet i fagskrivingen i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I artikkelen blir det undersøkt hvordan studenter i grunnskolelærerutdanningen opplever tilbakemeldinger på autonome og kreative aspekter ved fagtekstene deres når tilbakemeldingene blir gitt i form av videoopptak. ... -
"... det er på veien man utvikler seg som leder": Om lederutvikling i barnehagelærerutdanningen.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Reviderte Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanningen tydeliggjør progresjon i arbeidet med ledelse i barnehagelærerutdanningen i større grad enn tidligere. I denne artikkelen undersøker jeg derfor om det er ... -
Det merkes i kroppen at det «det koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Hva kropp og følelser har med kunnskap å gjøre, har fått økende oppmerksomhet både i nasjonal og internasjonal forskning. Diskusjonene om kroppslig kunnskap har pågått innen utdanningsforskningen siden 1996, men fremdeles ...