Blar i Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 307-326 av 961
-
Fokusgruppeintervju, et hjelpemiddel til å videreutvikle kunnskap om undervisningen i lærerutdanningen?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen diskuterer vi i hvilken grad fokusgruppeintervju kan være en egnet innfallsvinkel til å utvikle forskningsbasert kunnskap om undervisningen i faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Vi ... -
“For a few minutes I could pretend I was someone else” – a study of multiple approaches to fiction reading activities
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This empirical study researches a literary reading process. 8th grade pupils participate in a close reading of a short story, Magrete Kind (Zwilgmeyer, 1895), in which they engage with different types of fiction reading ... -
"...for dei gav oss ein Arv til aa gjøyma" : Ivar Aasen og folkeminnene
(Journal article; Peer reviewed, 1998) -
Formative Assessment of Writing (FAoW): A Confirmatory Factor Structure Study
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This validation study was undertaken to evaluate the construct of Formative Assessment of Writing (FAoW) operationalized by an instrument with 50 Likert scale items. To identify the EFL learners’ experiences of FAoW ... -
Formgiving, design og håndverk. Fra Reform 94 til Kunnskapsløftet
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article is about the areas of arts, design and crafts in Norwegian upper secondary education, with a particular focus on the changes that were implemented with the Knowledge Promotion Reform [Kunnskapsløftet] in 2006. ... -
Forming i barnehagen – et tilbakeblikk for framtida
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I nordisk barnehagepedagogikk har aktiviteter med materialer hatt stor plass historisk sett. Faget forming, fagbetegnelsen i norsk barnehagetradisjon og barne-hagelærerutdanning, inngår i definisjonen av sløyd, slik denne ... -
Fornemmelse for stien
(Conference report, 2005) -
Forskermøte med en fortellende skole. Aksjonsforskning og aksjonslæring som strategier for at lærerne ved en skole bedre kan forstå læreplanens idealer om en inkluderende skole
(Series of dissertations submitted to the Faculty of Education, University of Oslo;26, Doctoral thesis, 2004) -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
Forskning på natur og friluftsliv i Norge
(Working paper, 2008-06) -
Forskningsbasert skriving
(Professional article, 2017-08) -
Forskningssirkler som praksisfellesskap
(Chapter, 2019)Kapittelet er basert på et nordisk forsknings- og utviklingsprosjekt: «Profesjonalisering gjennom veiledning – ProV», og handler om praksisfellesskap i tre forskningssirkler henholdsvis i Finland,1 Norge og Sverige. ... -
Fra "syngedame" til produsent : performativitet og musikalsk forfatterskap i det personlige prosjektstudioet
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2009) -
Fra effektiv til affektiv læring? Skjønnlitteratur og interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Den tiltakende globaliseringen vi har vært vitne til i de seneste tiårene, har økt behovet for interkulturell kompetanse i den norske skolen. Mens kulturdidaktikken tradisjonelt har satt andre kulturer som objekt for ens ... -
Fra fagbrev til ingeniør - et didaktisk perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Veien fra fagbrev eller annen yrkesutdanning til høgere utdanning har vært et tema i den norske skoledebatten i mange år, og er igjen blitt aktuell. Land som Finland, Tyskland og Japan har etablerte systemer for høgere ... -
Fra ski til snowboard : utviklingstrekk i ungdommens friluftsliv 1970-2004
(Conference lecture, 2006) -
Fra talent til fagarbeider. Sluttrapport 2015
(Research report, 2015-10-21)Denne rapporten omhandler prosjektet Fra talent til fagarbeider hvor en har prøvd ut en alternativ organiseringsmodell i yrkesfagutdanning. Målene i prosjektet er følgende: Etter 4 år i bedrift skal 10 elever som ellers ... -
Fragmentering og disharmoni, eller helse og livsmestring?
(Others, 2019)Folkehelse og livsmestring er innført som et nytt tverrfaglig emne i skolen. I dette essayet argumenteres det for at så lenge trekk ved eksisterende skolekultur fremmer det motsatte, er det ikke nok å innføre et nytt faglig ... -
Fraktal-læring. Kunstundervisning som dynamisk system
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen ønsker jeg å presentere og undersøke teoretisk en strategi for undervisning i samtidskunst, med undervisningsemnet KunstLab som kontekst. KunstLaben er en reaksjon på modernismen som fortsatt utgjør ... -
Framing curriculum making: bureaucracy and couplings in school administration
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article aims to undertake a comparative investigation of school administration to understand further the frames of curriculum making. School administration is an under-illuminated aspect of curriculum research. The ...