Blar i Master i økonomi og ledelse / siviløkonom på tittel
Viser treff 104-123 av 328
-
Forsvarsbudsjettets makroøkonomiske effekt
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen har hatt som mål å se på sammenhengen mellom endringen i Forsvarsbudsjettet og makroøkonomien i Norge. Dette er operasjonalisert gjennom Forsvarsbudsjettet i statsbudsjettene fra 1949 til 2020, og ... -
Fra avfall til ressurs : Et casestudie om gjenvinning av avfall i prosessindustrien
(Master thesis, 2017)Studien tar for seg avfallshåndtering i prosessindustrien i dag og muligheter i tiden fremover. Vi ønsket å studere dette fenomenet fordi prosessindustrien totalt sett genererer store mengder restmateriale fra produksjonen ... -
Fremtiden av blokkjede i regnskaps- og revisjonsbransjen
(Master thesis, 2022)Blokkjedeteknologi har vært introdusert et tiår nå med flere applikasjoner, blant annet kryptovaluta. En av sektorene som kan dra fordel av denne teknologien og som har vært på frontlinjen er finanssektoren. Den faktiske ... -
Fremveksten av private merkevarer innen dagligvaresektoren i Norge : Ulike drivkrefter som påvirker holdning og intensjon
(Master thesis, 2017)Private merkevarer har hatt en voldsom vekst her til lands de siste årene. Det interessante med dette er at de norske nasjonale merkene er veldig sterke. Denne studien fokuserer på å identifisere drivere for forbrukernes ... -
Fundamental verdivurdering av Humana AB
(Master thesis, 2022)En fundamental verdivurdering av Humana AB som har som formål å estimere verdien på egenkapital til Humana -
Fundamental verdsettelse av Atea ASA - en strategisk og finansiell analyse
(Master thesis, 2022)Denne masterutredningen består av en fundamental verdsettelse av det børsnoterte IT-infrastrukturselskapet Atea ASA (Atea). Formålet er å estimere egenkapitalverdien til Atea per 01.01.2022. Metoden som anvendes i utredningen ... -
Fusjon og jobbtilfredshet: Hvordan påvirkes ansattes jobbtilfredshet av organisasjonstilknytning, kommunikasjon, ledelse og opplevd rettferdighet under en fusjonsprosess?
(Master thesis, 2022)Ifølge Zhu et al. (2004) har antall fusjoner og oppkjøp hatt en stabil økning de siste tiårene. Dessverre viser forskning at en høy andel av fusjoner og oppkjøp mislykkes, noe som har ført til økende interesse relatert til ... -
Gamification i opplæring : Hvordan påvirker gamification opplæringen av ansatte på arbeidsplassen?
(Master thesis, 2019)Den teknologiske utviklingen har gitt helt nye muligheter for opplæring av ansatte på arbeidsplassen. Vi har i denne masteroppgaven utforsket hvordan gamification – bruk av spillelementer – brukes i norsk arbeidsliv. I ... -
Gamification og motivasjon
(Master thesis, 2023)Den teknologiske utviklingen har gitt nye muligheter for ansatte på arbeidsplassen. Gjennom denne masteroppgaven har jeg utforsket betydningen Gamification har på motivasjon blant ansatte. Min teoretiske rammeverk baserer ... -
Gapet mellom teori og praksis i merke- og linjeutvidelser
(Master thesis, 2019)Formålet med denne avhandlingen er å avdekke om bedrifter i næringslivet benytter seg av relevant teori når de skal ta avgjørelser vedrørende merke- og linjeutvidelser. For å avdekke hvordan næringslivet benytter teori i ... -
GDPR – forordningen: Fallgruver ved implementering i HRM - kontekst
(Master thesis, 2019)I denne studien er temaet General Data Protection Regulation (GDPR) som trådte i kraft 25. mai 2018. Hensikten er å se hvordan bedriftene implementerer GDPR og hva som eventuelt er vanskelig med denne implementeringen. ... -
Generasjoner på arbeidsplass og deres kilde til motivasjon
(Master thesis, 2017)En av de største bidragsyterne til generasjon kartlegging er William Strauss og Neil Howe, hvor de har skrevet serie av bøker som tar for seg forskjellige generasjoner helt fra 1584 og frem til nye generasjoner som er ... -
Gevinster og kostnader ved implementering av et ERP-system
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har jeg studert gevinster og kostnader i forbindelse med implementering av et Enterprise Resource Planning system (ERP-system) i små- og mellomstore bedrifter(SMB). Et ERP-system er en programpakkeløsning ... -
Halve folket i helt arbeid eller hele folket i halvt arbeid?
(Master thesis, 2020)Tema for studien er inkludering av ulike samfunnsgrupper i norsk arbeidsliv. Studiens hensikt er å undersøke lønnsomhetspotensialet inkludering har for norsk handelsnæring. Arbeidskraftundersøkelsen har kartlagt at det per ... -
Heterogeneity, herding, sentiment risk and asset pricing in the Norwegian stock market
(Master thesis, 2013)The research issues addressed in our master thesis concern heterogeneity in different forms as a red thread that connects together the tests we carried out. The setting of our research is the Norwegian stock market. We ... -
Hjelp, vi er i endring! En tverrsnittstudie av organisasjonskultur og individuelle holdninger
(Master thesis, 2017)Formål: Forskningslitteraturen argumenterer for at organisasjonskultur er et sentralt element i organisasjoner. Samtidig er det få studier som ser på organisasjonskulturens sammenheng med ansattes oppfatning av og holdning ... -
HMS handlingsplaner i Drammen kommune
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i å forske på HMS handlingsplaner i Drammen kommune. Vår samarbeidspartner i denne oppgaven har vært HR seksjonen i Drammen kommune og vi har konsentrert oss om virksomhetene i pleie- ... -
House of Brands Merkearkitektur : I hvilken grad er merkeassosiasjonene og merkelojaliteten til paraplymerket i en House of Brands strategi knyttet til sub-brandsene under paraplyen, og hvordan kan paraplymerket påvirkes av endringer i sub-brand-porteføljen?
(Master thesis, 2016)Formål – Formålet med denne avhandlingen er å avdekke konkrete utfordringer knyttet til merkearkitekturen House of Brands; en markedsstrategi som går ut på å tilby et felles merkevarenavn til en høyt diversifisert og ... -
Hva er det som fører til suksess med merkesamfunn på Facebook? - Fire intervjuer med praktiserende markedsførere
(Master thesis, 2016)Denne avhandlingen skildrer bedrifters hensikter for å være representert med merkesamfunn på Facebook. Med bidrag fra forskningslitteraturen vises det først til effekter markedsføringsaktiviteter har på merkeverdi. Deretter ... -
Hva er lean? En komparativ studie av ulike aktørers oppfattelse
(Master thesis, 2014)Lean er et dagsaktuelt tema for organisasjoner som søker økt effektivisering og konkurransefortrinn. Til tross for et stort omfang av tidligere forskning rundt lean, foreligger det ingen entydig, gjeldende definisjon for ...