• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og ledelse / siviløkonom
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og ledelse / siviløkonom
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gapet mellom teori og praksis i merke- og linjeutvidelser

Staavi, Aleksander; Fimreite, Daniel Djuve
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2019Staavi.pdf (926.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2619104
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i økonomi og ledelse / siviløkonom [225]
Abstract
Formålet med denne avhandlingen er å avdekke om bedrifter i næringslivet benytter seg av relevant teori når de skal ta avgjørelser vedrørende merke- og linjeutvidelser. For å avdekke hvordan næringslivet benytter teori i praksis har vi hatt et samarbeid med to store norske bedrifter i fmcg-markedet. Vi valgte fmcg-markedet fordi det er i stadig endring og de lanserer jevnlig mange utvidelser. Følgende problemstilling ble derfor utarbeidet:

Hvordan benytter næringslivet seg av relevant forskning i merke- og linjeutvidelser?

Forskning på merke- og linjeutvidelser gir en oversikt over hvilke spørsmål som burde stilles når man skal gjennomføre en merke- eller linjeutvidelse. Derimot er det ikke mye forskning som direkte omhandler anvendelse av teori eller forskning i praksis. Datainnsamlingen er gjort ved semi-strukturerte dybdeintervjuer og teorigrunnlaget er bygget på sekundærkilder. Informantene ble valgt med tanke på deres stilling i selskapet, samt deres evne til å formidle bedriftens akkumulerte kunnskap om merke- og linjeutvidelser. Den metodiske tilnærmingen har vært et casestudie. Intervjuene er transkribert, analysert og tolket i lys av problemstilling, forskningsspørsmål og relevant teori.

Vi har valgt å presentere våre funn og sammenligning av bedriftene underveis i analysedelen. Etter vår mening er de tre viktigste funnene i denne avhandlingen som følger; den standardiserte prosessen bedriftene bruker, mengden av tid bedriftene bruker på fit og at de virker uvitende om grad av anvendelse av teori. Det er interessant å se likhetene mellom de to bedriftene. Fit er et mye omtalt tema i teori merke- og linjeutvidelse, derimot bruker ikke bedriftene mye tid på dette begrepet. I de fleste spørsmålene kan fremgangsmåtene knyttes til teori. På bakgrunn av dette konkluderer vi med at bedriftene i næringslivet indirekte benytter relevant forskning til merke- og linjeutvidelser.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge
Copyright
Copyright the Author(s)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit