Hva er det som fører til suksess med merkesamfunn på Facebook? - Fire intervjuer med praktiserende markedsførere
Abstract
Denne avhandlingen skildrer bedrifters hensikter for å være representert med merkesamfunn på Facebook. Med bidrag fra forskningslitteraturen vises det først til effekter markedsføringsaktiviteter har på merkeverdi. Deretter redegjøres det for forhold som fører til suksess med merkesamfunn på Facebook som sett fra bedrifters perspektiv. Arbeidet bygger på fire dybdeintervjuer med norske markedsførere, som besitter kunnskap og praktisk erfaring innen tema. Det er bred enighet mellom informantene om at bedrifters praktisering av Facebook-sider har som hensikt å skape merkepreferanser og ivareta relasjoner med kunder. Studiet bidrar til det teoretisk fagområdet med grunnleggende forståelse og retningslinjer for slik tilnærming, samtidig som det belyser hvor komplekst sammensatt markedsføring i sosiale medier kan være. Avlsutningsvis konkluderes det med at lojalitet er den viktigste driveren, da lojale følgere er aktive i videreformidling og spredning av informasjon om en merkevaren. Lite tyder på at informantene er uenige i dette, da de gir til kjenne at fordelene og selve kjernen ved merkesamfunn på Facebook er å oppnå en effektivisering av markedsføringsaktiviter. Til slutt viser avhandlingen til at følgere på Facebook har andre forutsetninger for å delta enn i tradisjonelle merkesamfunn, og belyser hvordan lojalitetsbegrepet utfordres av menneskers atferd på sosiale nettverkssider.