Blar i Master i pedagogikk på tittel
Viser treff 70-89 av 207
-
Hordan kan rektor bidra til tidlig innsats gjennom leseopplæringen.
(Master thesis, 2018)Et viktig utdanningsmål er at samtlige elever skal oppnå grunnleggende ferdighetene i lesing, skriving og regning og at de skal oppleve mestring og utfordringer på den skolen de har tilhørighet til. Tidlig innsats er et ... -
Hva med meg? - en kvalitativ forskningsstudie om elever som ikke får tilrådning om spesialundervisning
(Master thesis, 2017)I den norske skolen er tilpasset opplæring nedfelt i opplæringsloven som en rettighet som favner alle. Dette innebærer at elevene skal møte en opplæring som er tilpasset elevenes ulike evner og forutsetninger, jf. § 1-3. ... -
Hva påvirker vilkårene for deltakelse i lek på 1. trinn?
(Master thesis, 2020)Masterstudien er en instrumentell kasusstudie av en 1. trinnsgruppe. Den undersøker hva som påvirker vilkårene for deltakelse i lek på 1. trinn. Hensikten har vært å få tak i et barneperspektiv på dette. Til grunn for ... -
Hva tenker barn og unge med cochleaimplanat om sin kommunikasjon med hørende jevnaldrende?
(Master thesis, 2016)Bakgrunn: Etter flere år som spesialpedagog i arbeid med barn med cochleaimplantat har jeg tenkt mye på hvordan det går med disse barna som tenåringer. Det er de første barna som fikk cochleaimplantat så tidlig at de nå ... -
Hva vektlegges i overgangen fra barnehage til skole; for barn med spesialpedagogisk tilrettelegging
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i spørsmålet om hva pedagoger legger vekt på i overgangen fra barnehage til skole for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Gjennom fokusgruppeintervjuer har jeg hentet inn empiri ... -
Hvilken erfaring har spesialpedagoger med samarbeid mellom foreldre til flerspråklige barn med mulige språkvansker og barnehagen?
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg erfaringer til tre spesialpedagoger som jobber med flerspråklige barn, som enten har språkvansker eller mistanke om det i barnehagen. Foreldresamarbeidet er viktig for barns trivsel og læring. ... -
Hvordan beskriver ungdom utfordringer knyttet til å fullføre videregående?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i utfordringer knyttet til frafall i videregående, en utfordring som får konsekvenser på individnivå så vel som på samfunnsnivå. På bakgrunn av bekymringsverdig høye frafallstall i det ... -
«Hvordan forstås og arbeides det med relasjonskompetanse hos lærere i barnehage og skole? -I lys av Arendts begreper»
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan barnehagelærere og lærere forstår begrepet relasjonskompetanse og hvordan det kom frem i det praktiske arbeidet. Resultatene fra intervjuene viste at det var stor likhet ... -
Hvordan har ledere i grunnskolen sett lærere i endringer under koronapandemien, og hvordan kan dette påvirke motivasjonen?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for oppgaven: En hel verden har blitt påvirket av koronapandemien, men hvordan har ledere i skoleorganisasjonen sett lærere og deres behov under koronapandemien, og på hvilke måter kan lederes valg påvirke læreres ... -
Hvordan jobber kommuner med problematisk skolefravær?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot problematisk skolefravær. Mange elever opplever skolen som et negativt sted å være, både fysisk og emosjonelt. Skolefravær kan være en konsekvens av mistrivsel på skolen. ... -
Hvordan kan høgskoler og universiteter ivareta likeverd for hørselshemmede studenter?
(Master thesis, 2013)Oppgavens problemstilling er identisk med oppgavens tittel: Hvordan kan høgskoler og universiteter ivareta likeverd for hørselshemmede studenter? For å kunne gi svare på problemstillingen er fire sentrale personer ... -
Hvordan kan skoleledere bidra til læreres motivasjon? #denfølelsen
(Master thesis, 2017)Motivasjon som kraft og retning for det vi foretar oss er svært viktig i arbeidslivet. I læreryrket er motivasjon viktig fordi det påvirker graden av engasjement man møter elevene med og det påvirker graden av engasjementet ... -
Hvordan skoleledere kan motivere lærere: En kvalitativ undersøkelse av læreres motivasjon
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven ønsker å se på hvilke faktorer som lærerne vektlegger som motiverende i læreryrket. Motivasjon for yrket er grunnleggende for å holde lærere i skolen, for å motvirke lærerflukt og beholde de dyktigste ... -
"Hvorfor stiller den personen masse krav til meg nå?" Spesialpedagogers etiske refleksjoner knyttet til bruk av atferdsterapeutiske tilnærminger i deres arbeid med barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan spesialpedagoger som jobber i barnehage opplever bruk av atferdsterapeutiske tilnærminger rundt barn med autismespekterforstyrrelser. Jeg valgte å gjøre en kvalitativ undersøkelse ... -
I spenningsfeltet mellom omsorg og profesjon: En kvalitativ studie av betydningen av lærernes kunnskap for å fremme psykisk helse ved tilrettelagte avdelinger i skolen
(Master thesis, 2019)Psykisk helse er i dag et svært aktuelt tema. Spesielt barn og unges psykiske helse er i fokus. Ettersom barn og unge tilbringer mye tid i skolen, er skolen i en sentral posisjon når det gjelder å fremme, forebygge og ... -
I øyeblikket - felles oppmerksomhet som ferdighet og fenomen hos ungdom i et normalutviklingsperspektiv
(Master thesis, 2021)Felles oppmerksomhet som grunnleggende utviklingstrekk, innebærer trinnene, eller ferdighetene å initiere til, respondere på, og opprettholde felles oppmerksomhetsretting. Alle trinnene må utføres i bestemt rekkefølge, og ... -
Idealer og realiteter i arbeidet med mål i individuelle opplæringsplaner til elever med utviklingshemming : En kvalitativ undersøkelse knyttet til lærernes opplevelser og erfaringer
(Master thesis, 2018)Alle elever som mottar spesialundervisning skal ha en individuell opplæringsplan (IOP), og denne planen skal vise mål for opplæringen, innhold i opplæringen, og hvordan opplæringen skal foregå (Opplæringslova, 1998, § 5-5). ... -
Inkluderende opplæring for elever med store og sammensatte funksjonsnedsettelser : Barrierer og muligheter for inkludering når opplæringen fås i et segregert tilbud
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven er en masteroppgave i pedagogikk, med vektlegging på spesialpedagogikk. Tema for oppgaven er inkluderende opplæring for elever med store og sammensatte funksjonsnedsettelser. Problemstillingen er som ... -
Inkludering : En kvalitativ studie i videregående opplæring
(Master thesis, 2015)Kapittel 1 gir en presentasjon av studiens tema, problemstilling og formål. Temaet er, som tittelen tilsier, inkludering. Studiens problemstilling er: «Hvordan praktiserer utvalgte fellesfagslærere på yrkesfaglig program ... -
Innovasjon i skolen.
(Master thesis, 2018)I den nye stortingsmeldingen, Fag - fordypning forståelse - en fornyelse av kunnskapsløftet, lagt frem i 2017, sees et økt fokus på innovasjonsevne i den norske skolen. I den kommende skolereformen blir ikke bare nødvendigheten ...