• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inkluderende opplæring for elever med store og sammensatte funksjonsnedsettelser : Barrierer og muligheter for inkludering når opplæringen fås i et segregert tilbud

Næss, Vanja Ailien
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2018Nass.pdf (976.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2628619
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk [112]
Abstract
Denne oppgaven er en masteroppgave i pedagogikk, med vektlegging på spesialpedagogikk.

Tema for oppgaven er inkluderende opplæring for elever med store og sammensatte

funksjonsnedsettelser. Problemstillingen er som følger:

Hvordan kan elever med store og sammensatte funksjonsnedsettelser få en inkluderende

opplæring når det meste av opplæringen gis i et segregert tilbud?

Problemstillingen belyses ut fra to forskerspørsmål:

1. Hvilke utfordringer møter pedagogene når de skal legge til rette for en inkluderende

opplæring for sine elever

2. Hvilke muligheter for inkludering finnes når opplæringen foregår i et segregert

tilbud?

Det teoretiske rammeverket for oppgaven er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring.

Videre handler den teoretiske tilnærmingen hovedsakelig om inkludering som et pedagogisk

begrep og hvilke oppgaver skolen står ovenfor når de skal jobbe for å ivareta mangfoldet av

elever og sikre at alle får en likeverdig og inkluderende opplæring. Det er brukt en kvalitativ

tilnærming for å belyse problemstillingen. Fokusgruppeintervju er brukt som metode. Empirien

drøftes ut i fra problemstillingene, og funnene ses opp mot teorigrunnlaget.

Funnene fra fokusgruppeintervjuene indikerer at pedagogene møter store utfordringer når de

skal legge til rette for en inkluderende opplæring for sine elever. De møter det spesielt i forhold

til ledelsen ved skolen, i forhold til mangel på ressurser og i forhold til manglende samarbeid

mellom den ordinære opplæringen og spesialundervisningen. Når det gjelder muligheter for

inkludering selv om opplæringen foregår i et segregert tilbud, vil rammefaktorer og

organisering etter inkluderende prinsipper gi elever med store og sammensatte vansker gode

muligheter for å oppleve en skolehverdag hvor de er fullverdige deltakere i felleskap med

andre, og hvor de opplever å få en opplæring som sikrer dem et faglig og sosialt utbytte.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge
Copyright
Copyright the Author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit