Hvilken erfaring har spesialpedagoger med samarbeid mellom foreldre til flerspråklige barn med mulige språkvansker og barnehagen?
Description
Full text not available
Abstract
Denne oppgaven tar for seg erfaringer til tre spesialpedagoger som jobber med flerspråklige barn, som enten har språkvansker eller mistanke om det i barnehagen. Foreldresamarbeidet er viktig for barns trivsel og læring. Derfor undersøker oppgaven spesialpedagogenes syn på muligheter og utfordringer for et godt foreldresamarbeid. God kommunikasjon er en forutsetning for gjensidig forståelse og blir drøftet i analyse- og diskusjonskapitlet sammen med foreldresamarbeid. I tillegg vil miljøene til barnet påvirke utvikling og læring, og ved å undersøke hvilke tiltak som kan bidra til språkstimulering kan barnehagen tilrettelegge for dette. I teorikapitlet blir det presentert flerspråklig utvikling og faktorer som skiller en normal og avvikende utvikling som kan være språkvansker. I tillegg vil ulike styringsdokumenter ta for seg flerspråklige barn. Oppgaven bygges på et sosiokulturelt læringssyn som blir presentert i teorikapitlet. Håper oppgaven kan være til nytte for ansatte i barnehagen og spesialpedagoger.