Hvordan skoleledere kan motivere lærere: En kvalitativ undersøkelse av læreres motivasjon
Master thesis
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Master i pedagogikk [233]
Abstract
Denne oppgaven ønsker å se på hvilke faktorer som lærerne vektlegger som
motiverende i læreryrket. Motivasjon for yrket er grunnleggende for å holde lærere i
skolen, for å motvirke lærerflukt og beholde de dyktigste pedagogene i skolen.
Oppgaven retter fokus på skoleledernes rolle i å motivere lærere.
Oppgaven bygger på kvalitativ metode og har hatt som mål å undersøke læreres
motivasjon, og hva skoleledere kan gjøre for å tilrettelegge for lærernes motivasjon.
Oppgavens problemstilling var følgende:
«Hvordan kan skolelederen bidra til læreres motivasjon?»
Oppgavens resultater bygger på empiri som stammer fra semistrukturerte
forskningsintervju gjennomført med tre lærere, og en skoleleder. Empirien er fortolket
ut ifra fenomenologisk vitenskapsteori og oppgavens funn er diskutert gjennom
presenterte motivasjonsteorier og ledelsesstrategier.
Oppgavens hovedfunn viser at lærerne motiveres av å være sammen med elever og føle
kompetanse i interaksjonen med elever og utførelse av arbeidet. Videre er autonomi og
tilhørighet viktig for lærernes motivasjon. Videre funn viser at lærernes motivasjon
påvirkes av skolenes arbeidsmiljø og hvordan skolelederen påvirker dette. Endrings- og
utviklingsarbeid ved skolene er en faktor hvor lærerne opplever i mindre og større grad
å motiveres av skolelederen, samt gjennom mottakelse av anerkjennelse og støtte fra
skolelederen.
Oppgaven viser samsvar mellom empiri og teori og gir noen fremtidige verktøy og
forutsetninger for skoleledere.