Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkarre, Fredrik
dc.date.accessioned2020-01-30T13:50:33Z
dc.date.available2020-01-30T13:50:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2638929
dc.description.abstractDenne oppgaven ønsker å se på hvilke faktorer som lærerne vektlegger som motiverende i læreryrket. Motivasjon for yrket er grunnleggende for å holde lærere i skolen, for å motvirke lærerflukt og beholde de dyktigste pedagogene i skolen. Oppgaven retter fokus på skoleledernes rolle i å motivere lærere. Oppgaven bygger på kvalitativ metode og har hatt som mål å undersøke læreres motivasjon, og hva skoleledere kan gjøre for å tilrettelegge for lærernes motivasjon. Oppgavens problemstilling var følgende: «Hvordan kan skolelederen bidra til læreres motivasjon?» Oppgavens resultater bygger på empiri som stammer fra semistrukturerte forskningsintervju gjennomført med tre lærere, og en skoleleder. Empirien er fortolket ut ifra fenomenologisk vitenskapsteori og oppgavens funn er diskutert gjennom presenterte motivasjonsteorier og ledelsesstrategier. Oppgavens hovedfunn viser at lærerne motiveres av å være sammen med elever og føle kompetanse i interaksjonen med elever og utførelse av arbeidet. Videre er autonomi og tilhørighet viktig for lærernes motivasjon. Videre funn viser at lærernes motivasjon påvirkes av skolenes arbeidsmiljø og hvordan skolelederen påvirker dette. Endrings- og utviklingsarbeid ved skolene er en faktor hvor lærerne opplever i mindre og større grad å motiveres av skolelederen, samt gjennom mottakelse av anerkjennelse og støtte fra skolelederen. Oppgaven viser samsvar mellom empiri og teori og gir noen fremtidige verktøy og forutsetninger for skoleledere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectskolelederenb_NO
dc.titleHvordan skoleledere kan motivere lærere: En kvalitativ undersøkelse av læreres motivasjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright the authornb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber93nb_NO
dc.description.localcodeMPED-UTDLEDnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel